Aika siistii! : pedagogisia sävellyksiä kitaralle
Kourula, Tuomas (2014)
Kourula, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229237
Tiivistelmä
Toimiessani klassisen kitaransoiton opettajana Turun konservatoriossa olen huomannut, että on vaikea löytää riittävästi hyvää opetusmateriaalia. Lapset ja nuoret tarvitsevat ja haluavat uutta, tuoretta, hauskaa ja motivoivaa soitettavaa. Olen säveltänyt uutta musiikkia tätä tarvetta täyttämään.
Tässä opinnäytetyössä pohdin sitä, minkälaista hyvän pedagogisen musiikin tulisi olla. Nuorille musiikin harrastajille tarkoitetussa musiikissa nuottikuvan selkeys, tarttuva rytmiikka ja yhtä aikaa tutut ja tuoreet, usein modaaliset harmoniat ovat korostetun tärkeitä. Sävellysten nimeämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota: tässä usein menetetään loistava tilaisuus herättää soittajassa mielikuvia ja kiinnostusta. Käsittelen työssä myös omaa sävellysprosessiani ja sitä, miten pedagoginen säveltäjyys vaikuttaa omaan opettajuuteeni. Suuren osan opinnäytetyön sisällöstä muodostavat säveltämästäni pedagogisesta musiikista opinnäytetyön digitaaliseksi teososaksi valikoituneet sävellykset verkko-osoitteessa newcenturyguitar.com.
Oma sävellysprosessini on intuitiivinen ja perustuu improvisaatioon ja oppilaan kanssa toimimiseen. Uskon, että tämä on tie, jota pitkin monet soitonopettajat voisivat helpommin tarttua pedagogisen säveltämisen mielenkiintoiseen haasteeseen.
Sävellyksissäni on vaikutteita monista musiikin lajeista ja genreistä. Usein lapsille ja nuorille monenlaiset musiikit ovat tasa-arvoisia, ja vain yhteen musiikin lajiin keskittyvä opetusmateriaali ei ole heille välttämättä relevanttia – erityisesti, jos sävellykset ovat tiukasti vain klassisen musiikin tradition mukaisia. Monenlaiset populaarimusiikin, maailmanmusiikin ja elokuvamusiikin vaikutteet ankkuroivat musiikin harrastajien omiin musiikkikokemuksiin ja maailmankuvaan yleensä.
Pedagogisesta säveltämisestä on kirjoitettu hyvin vähän, vaikka aihe on tärkeä. Tämän opinnäytetyön kirjallinen osa laajentaa omalta osaltaan aiheen tutkimusta ja tuo esiin käytännön työssä hankittua hiljaista tietoa. Pedagogiset sävellykseni taas laajentavat kitaran oppimateriaalivalikoimaa.
Tässä opinnäytetyössä pohdin sitä, minkälaista hyvän pedagogisen musiikin tulisi olla. Nuorille musiikin harrastajille tarkoitetussa musiikissa nuottikuvan selkeys, tarttuva rytmiikka ja yhtä aikaa tutut ja tuoreet, usein modaaliset harmoniat ovat korostetun tärkeitä. Sävellysten nimeämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota: tässä usein menetetään loistava tilaisuus herättää soittajassa mielikuvia ja kiinnostusta. Käsittelen työssä myös omaa sävellysprosessiani ja sitä, miten pedagoginen säveltäjyys vaikuttaa omaan opettajuuteeni. Suuren osan opinnäytetyön sisällöstä muodostavat säveltämästäni pedagogisesta musiikista opinnäytetyön digitaaliseksi teososaksi valikoituneet sävellykset verkko-osoitteessa newcenturyguitar.com.
Oma sävellysprosessini on intuitiivinen ja perustuu improvisaatioon ja oppilaan kanssa toimimiseen. Uskon, että tämä on tie, jota pitkin monet soitonopettajat voisivat helpommin tarttua pedagogisen säveltämisen mielenkiintoiseen haasteeseen.
Sävellyksissäni on vaikutteita monista musiikin lajeista ja genreistä. Usein lapsille ja nuorille monenlaiset musiikit ovat tasa-arvoisia, ja vain yhteen musiikin lajiin keskittyvä opetusmateriaali ei ole heille välttämättä relevanttia – erityisesti, jos sävellykset ovat tiukasti vain klassisen musiikin tradition mukaisia. Monenlaiset populaarimusiikin, maailmanmusiikin ja elokuvamusiikin vaikutteet ankkuroivat musiikin harrastajien omiin musiikkikokemuksiin ja maailmankuvaan yleensä.
Pedagogisesta säveltämisestä on kirjoitettu hyvin vähän, vaikka aihe on tärkeä. Tämän opinnäytetyön kirjallinen osa laajentaa omalta osaltaan aiheen tutkimusta ja tuo esiin käytännön työssä hankittua hiljaista tietoa. Pedagogiset sävellykseni taas laajentavat kitaran oppimateriaalivalikoimaa.