Palvelumallit ja asiakassuhteet
Tuomela, Jaakko (2022)
Tuomela, Jaakko
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakassuhteen kehittäminen ja johtaminen. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Softwave Ohjelmistot Oy:n toimesta. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kehittää toimenpidemalleja yrityksen asiakastyytyväisyyden parantamiseksi sekä toteuttaa tutkimuksen tuloksien todentamiseksi asiakastyytyväisyyskysely.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu asiakkuuden ja asiakassuhteiden tarkasteluun, sekä siihen miten asiantuntijuus liittyy asiakkaisiin. Asiantuntijapalveluiden osalta syvennytään alan tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimusmenetelmänä toimi asiakastyytyväisyyskysely toimeksiantajan asiakkaista ja kysely toteutettiin toimeksiantajan järjestelmää hyödyntäen.
Koska asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat hyviä ja tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat olleet asiakkaina pidemmän aikaa, jatkotoimenpiteinä pyritään pitämään asiakkaat tyytyväisinä jatkossakin palveluihin ja keskittymään pysyviin asiakassuhteisiin. Jatkossa pyritään pitämään asiakkaat tyytyväisinä ja vakuuttamaan myös uudet asiakkaat.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu asiakkuuden ja asiakassuhteiden tarkasteluun, sekä siihen miten asiantuntijuus liittyy asiakkaisiin. Asiantuntijapalveluiden osalta syvennytään alan tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimusmenetelmänä toimi asiakastyytyväisyyskysely toimeksiantajan asiakkaista ja kysely toteutettiin toimeksiantajan järjestelmää hyödyntäen.
Koska asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat hyviä ja tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat olleet asiakkaina pidemmän aikaa, jatkotoimenpiteinä pyritään pitämään asiakkaat tyytyväisinä jatkossakin palveluihin ja keskittymään pysyviin asiakassuhteisiin. Jatkossa pyritään pitämään asiakkaat tyytyväisinä ja vakuuttamaan myös uudet asiakkaat.