Somesta teatterikatsomoon: sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatiminen
Arvela, Ossi (2022)
Arvela, Ossi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Heinolan kaupungin kulttuuripalvelut, jotka tuottavat osana kaupungin muuta kulttuuritoimintaa myös Heinolan kesäteatteria.
Työn tarkoituksena oli selvittää kuinka olisi mahdollista tehostaa Heinolan kesäteatterin digitaalista markkinointia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisesta mediasta on tullut vuosi vuodelta merkityksellisempi markkinointikanava, joten kesäteatterille tarvitaan vuosikellon kaltainen suunnitelma toimimaan runkona markkinointitoimenpiteille.
Työ toteutettiin kartoittamalla SOSTAC-analyysin avulla kesäteatterin toimintaa sosiaalisessa mediassa nyt sekä, tutkimalla kuinka kesäteatterin kilpailijat vastaavasti toimivat. Lisäksi Heinolan kulttuuripalveluissa järjestettiin työpaja, jonka yhteydessä pohdittiin ryhmässä nykytilaa ja tehtävänjakoja, sekä sitä kuinka käytännön toimintaa tulisi järjestää jatkossa. Työpajan yhteydessä asetettiin myös tavoitteita tuleville vuosille sosiaalisen median kehittämisen suhteen.
Työn tuloksena selvisi, että Heinolan kesäteatteri on kyennyt saavuttamaan hyviä tuloksia sosiaalisen median markkinoinnissaan suhteessa kilpailijoihin. Erityisesti Facebook-markkinointi on ollut onnistunutta, mutta selkeitä parannuskeinoja jatkoon löytyy esimerkiksi ostetun Facebook-mainonnan puolelta. Tämän lisäksi jatkossa resursseja tulee lisätä Instagramin puolelle.
Työn tarkoituksena oli selvittää kuinka olisi mahdollista tehostaa Heinolan kesäteatterin digitaalista markkinointia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisesta mediasta on tullut vuosi vuodelta merkityksellisempi markkinointikanava, joten kesäteatterille tarvitaan vuosikellon kaltainen suunnitelma toimimaan runkona markkinointitoimenpiteille.
Työ toteutettiin kartoittamalla SOSTAC-analyysin avulla kesäteatterin toimintaa sosiaalisessa mediassa nyt sekä, tutkimalla kuinka kesäteatterin kilpailijat vastaavasti toimivat. Lisäksi Heinolan kulttuuripalveluissa järjestettiin työpaja, jonka yhteydessä pohdittiin ryhmässä nykytilaa ja tehtävänjakoja, sekä sitä kuinka käytännön toimintaa tulisi järjestää jatkossa. Työpajan yhteydessä asetettiin myös tavoitteita tuleville vuosille sosiaalisen median kehittämisen suhteen.
Työn tuloksena selvisi, että Heinolan kesäteatteri on kyennyt saavuttamaan hyviä tuloksia sosiaalisen median markkinoinnissaan suhteessa kilpailijoihin. Erityisesti Facebook-markkinointi on ollut onnistunutta, mutta selkeitä parannuskeinoja jatkoon löytyy esimerkiksi ostetun Facebook-mainonnan puolelta. Tämän lisäksi jatkossa resursseja tulee lisätä Instagramin puolelle.