Myyntiprosessin kehittäminen ständimyyntiyrityksessä
Malmi, Juho (2022)
Malmi, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716169
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin itsenäisesti ilman toimeksiantajaa tiedoksi ja neuvoksi kaikille
ständimyyntiä harjoittaville yrityksille, ständimyynnin parissa työskenteleville ihmisille sekä muutoin ständimyynnistä, sen myyntiprosessista ja tämän myyntiprosessin kehittämisestä kiinnostuneille toimijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ständimyyntiin uusi, toimivampi myyntiprosessi, joka toimii ohjeena, kuinka parhaalla mahdollisella tavalla kehittää ständimyyntiä.
Tämän opinnäytetyön laatija on työskennellyt useamman vuoden B2C-myynnin parissa niin
ständimyyjänä, feissarina, messumyyjänä kuin puhelinmyyjänäkin. Tänä aikana opinnäytetyön
laatija on työskennellyt satojen eri myyjien kanssa ja suorittanut itse onnistuneesti loppuu tuhansia myyntiprosesseja. Opinnäytetyön laatija on kiinnittänyt erityisesti huomiota erilasiin tapoihin
toteuttaa myyntiprosessia ja siihen, miten jotkut myyjät onnistuvat toistuvasti suorittamaan
myyntiprosessin paremmilla tuloksilla kuin muut.
Opinnäytetyön laatija on käynyt lukuisia keskusteluita ständimyynnistä ja sen myyntiprosessista
niin muiden ständimyyjien kuin myös ulkopuolisten ihmisten kanssa. Jatkuva halu kehittää omaa
toimintaansa ja omia myyntituloksiaan sekä ständimyynnin myyntiprosessin luonne niin yksinkertaisena, mutta samaan aikaan niin haastavana kokonaisuutena johti päätökseen tämän opinnäytetyön luomisesta.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja tutkimuksen tulokset perustuvat etsittyyn tietoon
luotettavista kirja- sekä internetlähteistä sekä suorittuihin teemahaastatteluihin. Tässä opinnäytetyössä pääongelmana on selvittää, miten ständimyynnin myyntiprosessia voisi vielä kehittää.
Työn onnistumisen kannalta merkittäviä alaongelmia ovat kysymykset ständimyynnin nykytilanteesta sekä kysymykset myyntiprosessin toimivuudesta nykyisellään.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin ständimyynnin myyntiprosessia nykyisellään ja tämän jälkeen keinoja sen kehittämiseen sekä lopuksi kehitettyä myyntiprosessia. Tämän opinnäytetyön laatimisessa on käytetty lähteenä laajasti myös opinnäytetyön laatijan omaa
kokemusta sekä kertynyttä tietotaitoa työskentelystä ständimyynnin parissa.
ständimyyntiä harjoittaville yrityksille, ständimyynnin parissa työskenteleville ihmisille sekä muutoin ständimyynnistä, sen myyntiprosessista ja tämän myyntiprosessin kehittämisestä kiinnostuneille toimijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ständimyyntiin uusi, toimivampi myyntiprosessi, joka toimii ohjeena, kuinka parhaalla mahdollisella tavalla kehittää ständimyyntiä.
Tämän opinnäytetyön laatija on työskennellyt useamman vuoden B2C-myynnin parissa niin
ständimyyjänä, feissarina, messumyyjänä kuin puhelinmyyjänäkin. Tänä aikana opinnäytetyön
laatija on työskennellyt satojen eri myyjien kanssa ja suorittanut itse onnistuneesti loppuu tuhansia myyntiprosesseja. Opinnäytetyön laatija on kiinnittänyt erityisesti huomiota erilasiin tapoihin
toteuttaa myyntiprosessia ja siihen, miten jotkut myyjät onnistuvat toistuvasti suorittamaan
myyntiprosessin paremmilla tuloksilla kuin muut.
Opinnäytetyön laatija on käynyt lukuisia keskusteluita ständimyynnistä ja sen myyntiprosessista
niin muiden ständimyyjien kuin myös ulkopuolisten ihmisten kanssa. Jatkuva halu kehittää omaa
toimintaansa ja omia myyntituloksiaan sekä ständimyynnin myyntiprosessin luonne niin yksinkertaisena, mutta samaan aikaan niin haastavana kokonaisuutena johti päätökseen tämän opinnäytetyön luomisesta.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja tutkimuksen tulokset perustuvat etsittyyn tietoon
luotettavista kirja- sekä internetlähteistä sekä suorittuihin teemahaastatteluihin. Tässä opinnäytetyössä pääongelmana on selvittää, miten ständimyynnin myyntiprosessia voisi vielä kehittää.
Työn onnistumisen kannalta merkittäviä alaongelmia ovat kysymykset ständimyynnin nykytilanteesta sekä kysymykset myyntiprosessin toimivuudesta nykyisellään.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään ensin ständimyynnin myyntiprosessia nykyisellään ja tämän jälkeen keinoja sen kehittämiseen sekä lopuksi kehitettyä myyntiprosessia. Tämän opinnäytetyön laatimisessa on käytetty lähteenä laajasti myös opinnäytetyön laatijan omaa
kokemusta sekä kertynyttä tietotaitoa työskentelystä ständimyynnin parissa.