Käyttäjäkokemukset Turun kaupunginkirjaston musiikkiosaston soittohuoneesta : asiakaskysely soittohuoneen kehittämiseksi ja musiikkistudiot yleisissä kirjastoissa
Rinne, Leevi (2022)
Rinne, Leevi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kerätä käyttäjäkokemuksia Turun pääkirjaston musiikkiosaston soittohuoneen käyttäjiltä soittohuoneen kehittämiseksi. Lisäksi opinnäytetyössä tutustutaan musiikkistudioiden nykytilaan ja tulevaisuudennäkymiin yleisissä kirjastoissa. Katsauksessa perehdytään tarkemmin Tampereen pääkirjasto Metson uusien musiikki- ja harrastetilojen Soundin ja Vision kehittämiseen ja mietitään, miten kerättyä tietoa voidaan hyödyntää Turun pääkirjastossa uuden musiikkistudion toteuttamisessa.
Musiikkistudiot ovat kirjastotiloja, joissa on ammattimainen äänitysstudiolaitteisto musiikin tekemiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun kaupunginkirjasto. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on muuttuva musiikkikirjasto ja kirjasto tilana. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jonka ensisijainen aineistonkeruumenetelmä on asiakaskysely asiakastyytyväisyyden mittaamiseksi ja soittohuoneen käyttäjien kehitysehdotuksien keräämiseksi.
Asiakkaat ovat olleet Turun pääkirjaston musiikkiosaston soittohuoneeseen pääasiallisesti tyytyväisiä, mutta tilan rajallisuus rajoittaa palvelua. Uusi musiikistudio tulee ratkaisemaan ilmenneitä ongelmia. Asiakaskyselyn vastauksia voidaan hyödyntää myös muissa kirjastoissa, sillä ne kertovat yleisesti, mitä soittohuoneiden käyttäjät soittohuoneilta haluavat.
Musiikkistudiot ovat kirjastotiloja, joissa on ammattimainen äänitysstudiolaitteisto musiikin tekemiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun kaupunginkirjasto. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on muuttuva musiikkikirjasto ja kirjasto tilana. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jonka ensisijainen aineistonkeruumenetelmä on asiakaskysely asiakastyytyväisyyden mittaamiseksi ja soittohuoneen käyttäjien kehitysehdotuksien keräämiseksi.
Asiakkaat ovat olleet Turun pääkirjaston musiikkiosaston soittohuoneeseen pääasiallisesti tyytyväisiä, mutta tilan rajallisuus rajoittaa palvelua. Uusi musiikistudio tulee ratkaisemaan ilmenneitä ongelmia. Asiakaskyselyn vastauksia voidaan hyödyntää myös muissa kirjastoissa, sillä ne kertovat yleisesti, mitä soittohuoneiden käyttäjät soittohuoneilta haluavat.