Visuaalisten markkinointikeinojen vertailu vaatealan myymälöiden ja verkkokauppojen välillä
Alkio, Iida (2022)
Alkio, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214453
Tiivistelmä
Visuaalisuuden rooli on nykypäivänä muuttunut esimerkiksi sosiaalisen median sekä muiden aisteihin vaikuttavien sovellusten ja verkossa tapahtuvan kanssakäymisen seurauksena. Lisäksi visuaalisuuden merkitys on hyvin tärkeää kaupankäynnin myymälä- ja verkkoympäristöissä, koska sen avulla voidaan vaikuttaa eri aisteihin, erottautua kilpailijoista, aikaansaada lisämyyntiä sekä ohjata asiakkaita ostopäätösten tekemiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia visuaalisia markkinointikeinoja sekä niiden toteutuvuutta vaatealan myymälöissä ja verkkokaupoissa. Lisäksi työn tavoitteena on kehittää visuaalista markkinointia niin, että se tukisi myyntiä mahdollisimman paljon. Työssä tuotetaan tietoa myös yrityksille hyödynnettäväksi omien myyntikanaviensa visuaalisuutta kehittäessä.
Teoriaosuudessa perehdytään työn kannalta keskeisiin käsitteisiin, muun muassa markkinointiin ja sähköiseen kaupankäyntiin. Lisäksi teoriassa käsitellään visuaalisen markkinoinnin käsitettä sekä sitä, millaisilla keinoilla visuaalisuutta vaatealalla voidaan toteuttaa. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä työssä käytetään osallistuvaa havainnointia eri yritysten myymälöistä ja verkkokaupoista. Tutkimus suoritettiin havainnoimalla kolmen eri yrityksen verkkokauppojen ja myymälöiden visuaalisia markkinointikeinoja. Havainnointia tehtiin myymälöiden osalta näyteikkunoista, layoutista ja asiakaskierrosta, kalustuksesta, tuotteiden esillepanoista, värimaailmoista sekä valaistuksesta. Verkkokaupoissa havainnoitiin etusivua, hakutoimintoja, ulkoasua, tuotekuvia ja -kuvauksia, värimaailmoita sekä tuoteyhdistelmiä, -suosituksia ja -arvosteluita. Tutkittavat yritykset olivat Niinmun’design, DOTS sekä Gina Tricot. Tehdyistä havainnoista luodaan vertailevaa analyysia molempien myyntikanavien markkinointikeinojen käytöstä, eli tutkitaan niiden toteutumista teoriaan verrattuna ja pohditaan niiden kehityskohteita.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että visuaalisen markkinoinnin keinoja hyödynnetään useammin myymälöissä kuin verkkokaupoissa. Kaikki erilaiset keinot otetaan huomioon, mutta niiden potentiaalia ei kokonaisuudessaan hyödynnetä. Varsinkin verkkokaupan visuaalisessa markkinoinnissa on vielä monenlaisia kehityskohteita: kohteet ovat kuitenkin erilaisia yritysten välillä. Tutkimuksesta voidaan päätellä myös se, että visuaalisella markkinoinnilla on vahva yhteys myyntiin sekä elämysten luomiseen, jota nykypäivän kuluttajat haluavat ostoympäristöissään kokea.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia visuaalisia markkinointikeinoja sekä niiden toteutuvuutta vaatealan myymälöissä ja verkkokaupoissa. Lisäksi työn tavoitteena on kehittää visuaalista markkinointia niin, että se tukisi myyntiä mahdollisimman paljon. Työssä tuotetaan tietoa myös yrityksille hyödynnettäväksi omien myyntikanaviensa visuaalisuutta kehittäessä.
Teoriaosuudessa perehdytään työn kannalta keskeisiin käsitteisiin, muun muassa markkinointiin ja sähköiseen kaupankäyntiin. Lisäksi teoriassa käsitellään visuaalisen markkinoinnin käsitettä sekä sitä, millaisilla keinoilla visuaalisuutta vaatealalla voidaan toteuttaa. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä työssä käytetään osallistuvaa havainnointia eri yritysten myymälöistä ja verkkokaupoista. Tutkimus suoritettiin havainnoimalla kolmen eri yrityksen verkkokauppojen ja myymälöiden visuaalisia markkinointikeinoja. Havainnointia tehtiin myymälöiden osalta näyteikkunoista, layoutista ja asiakaskierrosta, kalustuksesta, tuotteiden esillepanoista, värimaailmoista sekä valaistuksesta. Verkkokaupoissa havainnoitiin etusivua, hakutoimintoja, ulkoasua, tuotekuvia ja -kuvauksia, värimaailmoita sekä tuoteyhdistelmiä, -suosituksia ja -arvosteluita. Tutkittavat yritykset olivat Niinmun’design, DOTS sekä Gina Tricot. Tehdyistä havainnoista luodaan vertailevaa analyysia molempien myyntikanavien markkinointikeinojen käytöstä, eli tutkitaan niiden toteutumista teoriaan verrattuna ja pohditaan niiden kehityskohteita.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että visuaalisen markkinoinnin keinoja hyödynnetään useammin myymälöissä kuin verkkokaupoissa. Kaikki erilaiset keinot otetaan huomioon, mutta niiden potentiaalia ei kokonaisuudessaan hyödynnetä. Varsinkin verkkokaupan visuaalisessa markkinoinnissa on vielä monenlaisia kehityskohteita: kohteet ovat kuitenkin erilaisia yritysten välillä. Tutkimuksesta voidaan päätellä myös se, että visuaalisella markkinoinnilla on vahva yhteys myyntiin sekä elämysten luomiseen, jota nykypäivän kuluttajat haluavat ostoympäristöissään kokea.