Vastuullisuusosaaminen vaatetusalalla : toimintamalliehdotus kiertotalouskoulutuksen kehittämiseksi
Weckman, Annina (2022)
Weckman, Annina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712531
Tiivistelmä
Tekstiili- ja vaatetusala elää murrosvaihetta. Tulevaisuuden muuttuvat osaamistarpeet haastavat alan koulutuksen vastaamaan työelämän muutoksiin.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena on ollut luoda toimintamalliehdotus vastuullisuusosaamisen ja -koulutuksen kehittämiseksi tekstiili- ja vaatetusalalle korkeakoulutasoiseen ammatilliseen koulutukseen. Opinnäytetyön yhteistyötahona ja toimeksiantajana on ollut SusTexEdu-hanke, joka selvittää vastuullisuus- ja kiertotalousosaamistarpeita vaatetusalalla. Kehittämistyössä on käytetty konstruktiivista lähestymistapaa. Keskeisiä menetelmiä ovat olleet tietoperustan kokoaminen ja sisällön analysointi sekä visuaalinen mallintaminen.
Tässä työssä kehitetään hybridimallinen vaatetusalan kiertotalouden liiketoimintakoulutuskonsepti. Konsepti yhdistää teoriaopetuksen, työelämän toimijat, asiakkaat, digitaaliset työvälineet ja alustat vaatetusalan sekä koulutuksen ekosysteemiin. Tietoperustan pohjalta tarkentuivat vastuulliseen kiertotalouskoulutukseen liittyvät keskeiset osaamistarpeet, jotka kohdistuvat lähinnä kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan, tuotteiden ja palvelujen suunnitteluun sekä teknologian/digitalisaation, mittaamisen ja datan hyödyntämiseen. Nämä keskeiset osaamistarpeet integroituvat kehittämistyön tuotoksena syntyneeseen digitaaliseen vaatetusalan kiertotalousliiketoiminnan opetus- ja oppimismalliin, joka on osa edellä mainittua laajempaa koulutuskonseptia. Ehdotetun toimintamallin visiona on edistää systeemisten haasteiden ratkaisua, koulutuksen käytännönläheisyyttä, verkostoitumista ja yhteistyötä tuottaen samalla arvoa sen kaikille osapuolille. Kokonaisuuden pääfokuksena on vaatetusalan tuleva transformatiivinen moniosaaja osaamistarpeineen.
Tämän opinnäytetyön pohjalta on mahdollisuus kehittää vastuullisuuskoulutuksen sisältöjä ja menetelmiä edelleen. Opinnäytetyö toimii myös vaatetusalan ajankohtaisia vastuullisuusaiheita yhdistävänä tietopakettina ensisijaisesti alan koulutussektorilla ja työelämässä, mutta myös muille alasta kiinnostuneille.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena on ollut luoda toimintamalliehdotus vastuullisuusosaamisen ja -koulutuksen kehittämiseksi tekstiili- ja vaatetusalalle korkeakoulutasoiseen ammatilliseen koulutukseen. Opinnäytetyön yhteistyötahona ja toimeksiantajana on ollut SusTexEdu-hanke, joka selvittää vastuullisuus- ja kiertotalousosaamistarpeita vaatetusalalla. Kehittämistyössä on käytetty konstruktiivista lähestymistapaa. Keskeisiä menetelmiä ovat olleet tietoperustan kokoaminen ja sisällön analysointi sekä visuaalinen mallintaminen.
Tässä työssä kehitetään hybridimallinen vaatetusalan kiertotalouden liiketoimintakoulutuskonsepti. Konsepti yhdistää teoriaopetuksen, työelämän toimijat, asiakkaat, digitaaliset työvälineet ja alustat vaatetusalan sekä koulutuksen ekosysteemiin. Tietoperustan pohjalta tarkentuivat vastuulliseen kiertotalouskoulutukseen liittyvät keskeiset osaamistarpeet, jotka kohdistuvat lähinnä kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan, tuotteiden ja palvelujen suunnitteluun sekä teknologian/digitalisaation, mittaamisen ja datan hyödyntämiseen. Nämä keskeiset osaamistarpeet integroituvat kehittämistyön tuotoksena syntyneeseen digitaaliseen vaatetusalan kiertotalousliiketoiminnan opetus- ja oppimismalliin, joka on osa edellä mainittua laajempaa koulutuskonseptia. Ehdotetun toimintamallin visiona on edistää systeemisten haasteiden ratkaisua, koulutuksen käytännönläheisyyttä, verkostoitumista ja yhteistyötä tuottaen samalla arvoa sen kaikille osapuolille. Kokonaisuuden pääfokuksena on vaatetusalan tuleva transformatiivinen moniosaaja osaamistarpeineen.
Tämän opinnäytetyön pohjalta on mahdollisuus kehittää vastuullisuuskoulutuksen sisältöjä ja menetelmiä edelleen. Opinnäytetyö toimii myös vaatetusalan ajankohtaisia vastuullisuusaiheita yhdistävänä tietopakettina ensisijaisesti alan koulutussektorilla ja työelämässä, mutta myös muille alasta kiinnostuneille.