Assistenttien ja assistenttiharjoittelijoiden osaamisen kehittäminen yrityksessä X
Reiter, Victoria (2022)
Reiter, Victoria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110985
Tiivistelmä
Tässä, pohjoismaiselle asianajotoimistolle, toimeksiantona tehdyssä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin assistentteihin ja assistenttiharjoittelijoihin kohdistuvaa osaamisen kehittämistä, sekä pandemian tuoman etätyö- ja hybridityömuotojen vaikutusta kyseiseen prosessiin. Tavoitteena oli assistenttien ja assistenttiharjoittelijoiden anonyymin palautteen ja kokemuksien esille tuominen auttaakseen toimeksiantoyritystä rakentamaan kokonaiskuva siitä, kuinka se on käytännössä onnistunut kehittämään heidän osaamistaan, sekä vastaako tavoiteltu tulos käytännössä toteutumista.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee osaamisen kehittämistä terminä sekä prosessina alusta loppuun saakka, ja pandemian myötä organisaatioissa käyttöön otettuja työnteon muotoja kuten etätöitä ja hybridityötä. Aiheen ajankohtaisuus korostuukin hybridityötä käsittelevissä luvuissa, sillä tämä on useissa organisaatioissa, mukaan lukien toimeksiantoyrityksessä, uudenlainen työskentelymuoto, jonka toiminnalliset ääriviivat ovat vasta muotoutumassa.
Tutkimuksen aineistokeruumenetelmäksi valikoitui haastattelu, tarkemmin asiantuntijahaastattelu sekä useampi teemahaastattelu, jotka olivat luontevin ja loogisin valinta kerätessä kokemusperäistä aineistoa. Haastattelut, joita yhteensä oli viisi kappaletta, mukaan lukien asiantuntijahaastattelu, suoritettiin pääasiallisesti parihaastatteluina, Microsoft Teams -ohjelman välityksellä. Opinnäytetyön suunnittelu ja kirjoittaminen alkoi 8.11.2021 suunnitelman kirjoittamisella ja tietoperustan muotoilulla, aineiston kerääminen tapahtui aikavälillä 11.2-24.3.2022, sekä koko työ valmistui 8.5.2022.
Haastatteluiden tuloksina selvisi, että toimeksiantoyritys kehittää monipuolisesti osaamista, niin yksilö- kuin yhteisölliselläkin tasolla, erilaisien formaaleiden sekä tilannelähtöisten menetelmien muodossa. Kaikkien haastateltavien yhteinen näkemys oli, että osaamisen kehittämisestä vastuussa ovat kaikki yhdessä: HR-osasto, tiimit, esihenkilöt kuin itse työntekijätkin. Etätyöympäristö osaamisen kehittämisessä toimii taas kuin kaksiteräinen miekka: toisaalta on koettu, että on helpompaa osallistua erilaisiin etänä järjestettäviin koulutuksiin, toisaalta taas koko aikainen työnteko ja tottumus siihen, että työntekijä on tavoitettavissa niin kauan kuin työpäivä kestää, luo vaikeuden keskittyä mihinkään muuhun kuin työntekoon. Jotkut tietyt menetelmät kuten työssäoppiminen on myös kärsinyt pandemian myötä, joka näkyy sen laskuna ja heikentymisenä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee osaamisen kehittämistä terminä sekä prosessina alusta loppuun saakka, ja pandemian myötä organisaatioissa käyttöön otettuja työnteon muotoja kuten etätöitä ja hybridityötä. Aiheen ajankohtaisuus korostuukin hybridityötä käsittelevissä luvuissa, sillä tämä on useissa organisaatioissa, mukaan lukien toimeksiantoyrityksessä, uudenlainen työskentelymuoto, jonka toiminnalliset ääriviivat ovat vasta muotoutumassa.
Tutkimuksen aineistokeruumenetelmäksi valikoitui haastattelu, tarkemmin asiantuntijahaastattelu sekä useampi teemahaastattelu, jotka olivat luontevin ja loogisin valinta kerätessä kokemusperäistä aineistoa. Haastattelut, joita yhteensä oli viisi kappaletta, mukaan lukien asiantuntijahaastattelu, suoritettiin pääasiallisesti parihaastatteluina, Microsoft Teams -ohjelman välityksellä. Opinnäytetyön suunnittelu ja kirjoittaminen alkoi 8.11.2021 suunnitelman kirjoittamisella ja tietoperustan muotoilulla, aineiston kerääminen tapahtui aikavälillä 11.2-24.3.2022, sekä koko työ valmistui 8.5.2022.
Haastatteluiden tuloksina selvisi, että toimeksiantoyritys kehittää monipuolisesti osaamista, niin yksilö- kuin yhteisölliselläkin tasolla, erilaisien formaaleiden sekä tilannelähtöisten menetelmien muodossa. Kaikkien haastateltavien yhteinen näkemys oli, että osaamisen kehittämisestä vastuussa ovat kaikki yhdessä: HR-osasto, tiimit, esihenkilöt kuin itse työntekijätkin. Etätyöympäristö osaamisen kehittämisessä toimii taas kuin kaksiteräinen miekka: toisaalta on koettu, että on helpompaa osallistua erilaisiin etänä järjestettäviin koulutuksiin, toisaalta taas koko aikainen työnteko ja tottumus siihen, että työntekijä on tavoitettavissa niin kauan kuin työpäivä kestää, luo vaikeuden keskittyä mihinkään muuhun kuin työntekoon. Jotkut tietyt menetelmät kuten työssäoppiminen on myös kärsinyt pandemian myötä, joka näkyy sen laskuna ja heikentymisenä.