Tietomallintamisen opetus sisustusarkkitehtuurin opinnoissa
Remes, Anni (2022)
Remes, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on tietomallintaminen Archicad-ohjelmistolla sisustusarkkitehdin opinnoissa ja opintojen muuttaminen vastaamaan nykyistä paremmin työelämän tarpeita Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Aiheesta ei ole tehty aikaisemmin opinnäytetyötä sisustusarkkitehtuurin näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään nykyisen tietomallinnuksen opintojakson sisältöä osana tutkimusosaa ja Archicad-ohjelmiston opiskelua neljän vuoden opintojen aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulussa sisustusarkkitehtuurin tietomallintamisen opintopolkua Archicad-ohjelmistolla ja kasvattaa näin sisustusarkkitehtuurin opiskelijoiden ohjelmiston osaamista vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.
Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailuanalyysia, kahta kyselyä ja haastatteluja. Tutkimusosassa pyrittiin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin, joita olivat: miten Archicad-ohjelmiston opinnot saadaan vastaamaan työelämän tarpeita nykyistä paremmin, ja miten ylläpitää ja syventää Archicad-osaamista opintojen aikana koko ajan muuttuvalla alalla? Tutkimusosan jälkeen yhteiskehittämisen työpajan pohjalta tehdyn suunnittelutyön lopputuloksena syntyi Metropolia Ammattikorkeakoulun sisustusarkkitehtuurin opintolinjalle kokonaisuus, joka sisältää kaksi pakollista ja yhden vapaasti valittavan opintojakson sekä jatkuvan tuen opiskelijoille. Nämä yhdessä luovat opiskelijoiden tietomallinnustaitoja kehittävän kokonaisuuden.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulussa sisustusarkkitehtuurin tietomallintamisen opintopolkua Archicad-ohjelmistolla ja kasvattaa näin sisustusarkkitehtuurin opiskelijoiden ohjelmiston osaamista vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.
Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailuanalyysia, kahta kyselyä ja haastatteluja. Tutkimusosassa pyrittiin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin, joita olivat: miten Archicad-ohjelmiston opinnot saadaan vastaamaan työelämän tarpeita nykyistä paremmin, ja miten ylläpitää ja syventää Archicad-osaamista opintojen aikana koko ajan muuttuvalla alalla? Tutkimusosan jälkeen yhteiskehittämisen työpajan pohjalta tehdyn suunnittelutyön lopputuloksena syntyi Metropolia Ammattikorkeakoulun sisustusarkkitehtuurin opintolinjalle kokonaisuus, joka sisältää kaksi pakollista ja yhden vapaasti valittavan opintojakson sekä jatkuvan tuen opiskelijoille. Nämä yhdessä luovat opiskelijoiden tietomallinnustaitoja kehittävän kokonaisuuden.