Undersökning av ergoterapistudenters internetvanor och aktivitetsbalans : En studie inom yrkeshögskolan Arcada
Nguyen, Duc; Söderholm, William (2022)
Nguyen, Duc
Söderholm, William
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026801
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att undersöka aktivitetsbalans och internetberoende hos ergoterapistuderande på Arcada. Detta arbete skrevs inom Arcada Health Tech Hub. Ergoterapi handlar om att hjälpa individer uppnå balans och mönster av meningsfulla aktiviteter. Modellen för livsbalans (Life balance model) valdes som lärdomsprovets teoretiska referensram. En kvantitativ undersökningsmetod innefattande två instrument – short Internet Addiction Test (s-IAT) och Occupational Balance Questionnaire 11 (OBQ11)– användes i en online-enkät för lärdomsprovet. Begreppet aktivitetsbalans, eller occupational balance, är ett koncept - som påminner om livsbalans - vars exakta mening diskuterats en längre tid, även om det i vetenskaplig litteratur definieras som personens subjektiva erfarenhet av att ha rätt mängd av och variation mellan aktiviteter i sitt aktivitetsmönster. I aktivitetsbalans beaktas även den totala mängden av aktiviteter i förhållande till tillgängliga resurser samt meningsfullhet i aktiviteterna. Lärdomsprovet inspirerades av en likartad studie i större skala, genomförd och dokumenterad av Romero-Tébar et al. (2021). Resultaten i lärdomsprovet pekar på att ergoterapistudenterna på Arcada i medel har en medelhög aktivitetsbalans och en viss förekomst av internetberonde. Standardavvikelsen är dock relativt hög, särskilt med tanke det ringa antalet deltagare. Fortsatt forskning i detta lärdomsprovs fotspår kunde innefatta en större population. Detta skulle möjligen ge en bättre bild av hur dessa fenomen – aktivitetsbalans och internetberoende - förekommer i ett större sammanhang. Vi har konstaterat att internetanvändningen ökar allt mer och att denna kan påverka aktivitetsbalans. Att vidare undersöka detta rustar sannolikt ergoterapeuter – och andra liknande yrkesgrupper – med användbar kunskap i arbetet hos målgrupper med internetberoende.