Den ledda lekens betydelse för barns välbefinnande: pedagogens syn på sin roll
Brandt, Anette; Romantschuk, Nora (2022)
Brandt, Anette
Romantschuk, Nora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016641
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Helsingfors stad. Syftet med vårt lärdomsprov är att få en insyn i hur den ledda leken förverkligas på daghem i Helsingfors samt hur pedagogerna ser på sin roll i leken. Fokuset i vårt lärdomsprov ligger på social hållbarhet och leken som ett verktyg för att stöda barnens välbefinnande. Genom våra två forskningsfrågor vill vi undersöka hur den ledda leken förverkligas och hur pedagogerna ser på sin roll i den ledda leken för att stöda barnens välbefinnande. Som metod använde vi oss av enkätstudie. Frågeformuläret skickades ut till Helsingfors stads 42 kommunala svenskspråkiga daghem. Beställaren valde att skicka ut formuläret till daghemmens gemensamma e-post. 14 respondenter svarade på vårt frågeformulär. Vi valde att begränsa oss till Norden i avsnittet tidigare forskning eftersom Norden är en före gångare vad gäller småbarnspedagogiken. Leken inom småbarnspedagogiken är ett brett område och vi valde att koncentrera oss på den ledda leken. Den teoretiska referensramen innehåller Urie Bronfenbrenners systemekologiska teori samt Lev Vygotskijs teorier om barnet och hens utveckling. Resultaten i vår undersökning visar att det finns en stor förståelse för leken och dess betydelse hos pedagogerna. Ledda lekstunder planeras in regelbundet i verksamheten, i många enheter minst en gång i veckan. Leken blir mer långvarig då den vuxna deltar. De två roller flest respondenter nämner är observerande och stödande roll. Resultaten visar också att pedagogerna har en förståelse för vikten av planering, dokumentation och utvärdering av den ledda leken.