Esimiehen rooli työhyvinvoinnin edistämisessä
Alkkiomäki, Juho (2022)
Alkkiomäki, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026660
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on yksi tärkeimmistä nykyajan organisaatioiden menestystekijöistä. Usein työhyvinvointia pidetään kuitenkin itsestäänselvyytenä tai luullaan sen tarkoittavan ainoastaan työterveyspalveluita. Työterveys on kuitenkin todella monialainen käsite, joka kattaa käytännössä kaikki elämän osa-alueet. Hyvinvoiva työntekijä on eduksi organisaatiolle, yhteiskunnalle, sekä työntekijälle itselleen. Tästä syystä työnantajien tuleekin vanhentuneiden käsitysten sijaan siirtyä ajattelemaan työhyvinvointia yleishyödyllisenä arvontuottajana ja kilpailuetuna.
Tässä työssä käsitellään työhyvinvoinnin käsitettä erityisesti lähiesimiehen näkökulmasta. Työssä käydään läpi yleisimpiä työhyvinvoinnin määritelmiä, käsitteitä ja keinoja sen hallitsemiseen. tarkoituksena on luoda yleiskuva työhyvinvoinnin olennaisimmista käsitteistä, ja antaa työkaluja kehitykselle omassa työyhteisössä.
Lähiesimiehen tulee ymmärtää mitä työhyvinvointi on, mistä se koostuu, ja miten sitä kehitetään. Lähiesimies on organisaatiossa kriittisessä asemassa monessa työhyvinvoinnin kannalta tärkeässä asiassa, kuten tiedonkulussa, muutosten käytäntöönpanossa ja käytännön työn johtamisessa.
Tähän työhön kuuluu myös lähiesimiestehtävissä yrityksessä X toimivien henkilöiden haastatteluita heidän näkemyksistään työhyvinvoinnin käsitteestä ja käytännöstä. Haastattelujen pohjalta voidaan löytää selkeitä risteymiä työssä käsiteltyihin yleisimpiin työyhteisöjen ongelmakohtiin, joiden pohjalta niihin voidaan hakea ratkaisuja työssä esitetyin keinoin.
Tässä työssä käsitellään työhyvinvoinnin käsitettä erityisesti lähiesimiehen näkökulmasta. Työssä käydään läpi yleisimpiä työhyvinvoinnin määritelmiä, käsitteitä ja keinoja sen hallitsemiseen. tarkoituksena on luoda yleiskuva työhyvinvoinnin olennaisimmista käsitteistä, ja antaa työkaluja kehitykselle omassa työyhteisössä.
Lähiesimiehen tulee ymmärtää mitä työhyvinvointi on, mistä se koostuu, ja miten sitä kehitetään. Lähiesimies on organisaatiossa kriittisessä asemassa monessa työhyvinvoinnin kannalta tärkeässä asiassa, kuten tiedonkulussa, muutosten käytäntöönpanossa ja käytännön työn johtamisessa.
Tähän työhön kuuluu myös lähiesimiestehtävissä yrityksessä X toimivien henkilöiden haastatteluita heidän näkemyksistään työhyvinvoinnin käsitteestä ja käytännöstä. Haastattelujen pohjalta voidaan löytää selkeitä risteymiä työssä käsiteltyihin yleisimpiin työyhteisöjen ongelmakohtiin, joiden pohjalta niihin voidaan hakea ratkaisuja työssä esitetyin keinoin.