Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma porvoolaiselle mainostoimistolle
Karppinen, Eerika (2022)
Lataukset:
Karppinen, Eerika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286313
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona porvoolaiselle mainostoimistolle. Toiminnallisen opin-näytetyön produktina luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma aikavälille kesä-joulu-kuu 2022. Lopputuotteena yritykselle tehtiin Excel-taulukko, joka sisälsi strategian ja sisältö-suunnitelman. Yritykselle tehtiin myös ohjeistus henkilökuntaa varten siitä, kuinka markkinointi-suunnitelmaa noudatetaan.
Tavoitteena oli luoda strateginen, helposti noudatettava ja yrityksen näkyvyyttä tehokkaasti kas-vattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Valitut kanavat olivat Facebook, Instagram ja LinkedIn.
Opinnäytetyö jaettiin kuuteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa esiteltiin opinnäytetyön tavoitteet, projektisuunnitelma, aiheen rajaus, projektin kehittämisenmalli sekä terminologia.
Toisessa luvussa esiteltiin toimeksiantajayritys, joka oli Porvoon keskustassa sijaitseva mainostoimisto Dream Ark.
Kolmannessa luvussa käsiteltiin sosiaalinen media teoriana ja yrityksen kasvun työkaluna, sekä esiteltiin valitut sosiaalisen median kanavat.
Neljännessä luvussa tehtiin taustatutkimus markkinointisuunnitelmaa varten. Taustatutkimuksen päätyökalut olivat toimeksiantajan haastattelu ja benchmarking. Markkinointissuunnitelman kehittämishankkeen pohjana käytettiin SOSTAC-mallia.
Viidennessä luvussa luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma hyödyntäen monipuoli-sesti erilaisia sisältömarkkinoinnin työkaluja.
Viimeisessä luvussa pohdittiin koko opinnäytetyö prosessia ja kirjoittajan onnistumista prosessin eri vaiheissa.
Kirjoittaja aloitti opinnäytetyöprosessin joulukuussa 2021 ilmoittautumalla prosessiin mukaan, mutta varsinainen työ aloitettiin tammikuussa 2022. Lopulliset materiaalit ja produkti valmistuivat huhtikuussa 2022.
Opinnäytetyö prosessi toteutettiin sovitussa ajassa ja tavoitteet tavoittaen.
Tavoitteena oli luoda strateginen, helposti noudatettava ja yrityksen näkyvyyttä tehokkaasti kas-vattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma valittuihin sosiaalisen median kanaviin. Valitut kanavat olivat Facebook, Instagram ja LinkedIn.
Opinnäytetyö jaettiin kuuteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa esiteltiin opinnäytetyön tavoitteet, projektisuunnitelma, aiheen rajaus, projektin kehittämisenmalli sekä terminologia.
Toisessa luvussa esiteltiin toimeksiantajayritys, joka oli Porvoon keskustassa sijaitseva mainostoimisto Dream Ark.
Kolmannessa luvussa käsiteltiin sosiaalinen media teoriana ja yrityksen kasvun työkaluna, sekä esiteltiin valitut sosiaalisen median kanavat.
Neljännessä luvussa tehtiin taustatutkimus markkinointisuunnitelmaa varten. Taustatutkimuksen päätyökalut olivat toimeksiantajan haastattelu ja benchmarking. Markkinointissuunnitelman kehittämishankkeen pohjana käytettiin SOSTAC-mallia.
Viidennessä luvussa luotiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma hyödyntäen monipuoli-sesti erilaisia sisältömarkkinoinnin työkaluja.
Viimeisessä luvussa pohdittiin koko opinnäytetyö prosessia ja kirjoittajan onnistumista prosessin eri vaiheissa.
Kirjoittaja aloitti opinnäytetyöprosessin joulukuussa 2021 ilmoittautumalla prosessiin mukaan, mutta varsinainen työ aloitettiin tammikuussa 2022. Lopulliset materiaalit ja produkti valmistuivat huhtikuussa 2022.
Opinnäytetyö prosessi toteutettiin sovitussa ajassa ja tavoitteet tavoittaen.