Kierrätyskeskuksesta kiertotalouskeskukseksi: Kierrätyskeskuksen kiertotalouspalvelujen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Jäske, Teea (2022)
Jäske, Teea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Liedon Kierrätyskeskus Kisällin toimintaa kiertotalouden mallin mukaisesti palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Opinnäytetyön tilaajana toimi Liedon työllistämispalvelut Kisälli.
Tietoperusta rakentui kestävän kehityksen ja kiertotalouden keskeisille käsitteille. Kierrätyskeskus Kisälli toimii monialaisesti kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden osa-alueilla. Opinnäytetyössä pohdittiin, millainen on tulevaisuuden kierrätyskeskus ja miten sen toiminta muuttuu kierrätyksestä kiertotalouden osa-alueet kattavaksi kiertotalouskeskukseksi. Tavoitteena oli lisätä kuntalaisten kiertotalousosaamista, kestävän elämäntavan mahdollisuuksia, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia kiertotalouspalvelujen avulla.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin myös määrällisiä menetelmiä. Palvelumuotoiluprosessi muodostui työllisyyspäällikön teemahaastattelusta, kuntalaisille suunnatusta muotoiluluotaimesta ja käyttäjäkyselystä sekä palvelun tuottajia ja käyttäjiä yhteissuunnittelemaan koonneesta ideointityöpajasta. Palvelumuotoiluprosessin aikana kehittämistyön kohteeksi rajautui kierrätystuotteiden vuokrauspalvelu.
Palvelumuotoiluprosessin tuloksena syntyi toimiva kierrätystuotteiden vuokrauspalvelu, palvelun visualisointeja, markkinointi-ideoita ja markkinoinnin vuosikello.
Tietoperusta rakentui kestävän kehityksen ja kiertotalouden keskeisille käsitteille. Kierrätyskeskus Kisälli toimii monialaisesti kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden osa-alueilla. Opinnäytetyössä pohdittiin, millainen on tulevaisuuden kierrätyskeskus ja miten sen toiminta muuttuu kierrätyksestä kiertotalouden osa-alueet kattavaksi kiertotalouskeskukseksi. Tavoitteena oli lisätä kuntalaisten kiertotalousosaamista, kestävän elämäntavan mahdollisuuksia, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia kiertotalouspalvelujen avulla.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin myös määrällisiä menetelmiä. Palvelumuotoiluprosessi muodostui työllisyyspäällikön teemahaastattelusta, kuntalaisille suunnatusta muotoiluluotaimesta ja käyttäjäkyselystä sekä palvelun tuottajia ja käyttäjiä yhteissuunnittelemaan koonneesta ideointityöpajasta. Palvelumuotoiluprosessin aikana kehittämistyön kohteeksi rajautui kierrätystuotteiden vuokrauspalvelu.
Palvelumuotoiluprosessin tuloksena syntyi toimiva kierrätystuotteiden vuokrauspalvelu, palvelun visualisointeja, markkinointi-ideoita ja markkinoinnin vuosikello.