Asiakkaiden osallistaminen ohjelmistokehitysprosessiin
Junikka, Salla; Kolehmainen, Anu (2022)
Junikka, Salla
Kolehmainen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää potilastietojärjestelmää tuottavan yrityksen toimintaa enemmän asiakaslähtöiseksi ja asiakkaita osallistavaksi. Tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen asiakkaiden osallistamisen nykytila ja selvittää, miten yrityksen asiakkaat haluaisivat osallistua tuotekehitykseen. Lisäksi tarkoituksena oli luoda ja kuvata uusi tuotekehitysprosessi, jossa huomioidaan aikaisempaa paremmin asiakkaiden osallistaminen.
Asiakkaiden osallistamisen nykytila kartoitettiin yrityksessä kyselyn, työnpajan ja haastattelun avulla. Haastatteluiden kautta selvitettiin, ovatko asiakkaat kiinnostuneita kehittämään ohjelmistoa tuotekehityksen kanssa ja mitkä ovat asiakkaille mieluisimpia osallistumisen tapoja. Yrityksen työntekijöistä koottu ryhmä osallistui työpajoihin, joissa ideoitiin ja kehitettiin yrityksen prosessiin soveltuvia asiakkaiden osallistamisen tapoja. Analysointi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin, ristiintaulukoinnin, ryhmittelyn ja arviointimatriisin avulla.
Nykytilan kartoituksesta ja asiakashaastatteluista selvisi, että asiakkaat ja työntekijät ovat molemmat kiinnostuneita tekemään enemmän yhteistyötä. Yrityksen työntekijöiltä kerätyn aineiston avulla kuvattiin asiakkaiden osallistamisen nykyprosessi ja sen keskeisimmät ongelmat. Uusi prosessi luotiin liittämällä nykyprosessiin kolme työpajoissa syntynyttä asiakkaiden osallistamisideaa. Uudessa prosessissa ja siihen valituissa osallistamisideoissa on pyritty huomioimaan asiakkaiden ja työntekijöiden toiveet yhteistyöstä.
Uusi prosessi ratkaisee nykytuotekehitysprosessin ongelmia osallistamalla asiakkaita prosessin aikaisemmassa vaiheessa sekä luomalla suoraa vuorovaikutusta tuotekehityksen ja asiakkaiden välille. Ottamalla uuden tuotekehitysprosessin käyttöön, pystytään lisäämään tuotekehityksen asiakasymmärrystä ja kehittämään yrityksen toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Asiakkaiden osallistamisen ideat on kehitetty mahdollisimman pitkälle, mutta ideat vaativat vielä yritykseltä jatkokehitystä ja käytännön asioiden sopimista.
Asiakkaiden osallistamisen nykytila kartoitettiin yrityksessä kyselyn, työnpajan ja haastattelun avulla. Haastatteluiden kautta selvitettiin, ovatko asiakkaat kiinnostuneita kehittämään ohjelmistoa tuotekehityksen kanssa ja mitkä ovat asiakkaille mieluisimpia osallistumisen tapoja. Yrityksen työntekijöistä koottu ryhmä osallistui työpajoihin, joissa ideoitiin ja kehitettiin yrityksen prosessiin soveltuvia asiakkaiden osallistamisen tapoja. Analysointi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin, ristiintaulukoinnin, ryhmittelyn ja arviointimatriisin avulla.
Nykytilan kartoituksesta ja asiakashaastatteluista selvisi, että asiakkaat ja työntekijät ovat molemmat kiinnostuneita tekemään enemmän yhteistyötä. Yrityksen työntekijöiltä kerätyn aineiston avulla kuvattiin asiakkaiden osallistamisen nykyprosessi ja sen keskeisimmät ongelmat. Uusi prosessi luotiin liittämällä nykyprosessiin kolme työpajoissa syntynyttä asiakkaiden osallistamisideaa. Uudessa prosessissa ja siihen valituissa osallistamisideoissa on pyritty huomioimaan asiakkaiden ja työntekijöiden toiveet yhteistyöstä.
Uusi prosessi ratkaisee nykytuotekehitysprosessin ongelmia osallistamalla asiakkaita prosessin aikaisemmassa vaiheessa sekä luomalla suoraa vuorovaikutusta tuotekehityksen ja asiakkaiden välille. Ottamalla uuden tuotekehitysprosessin käyttöön, pystytään lisäämään tuotekehityksen asiakasymmärrystä ja kehittämään yrityksen toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Asiakkaiden osallistamisen ideat on kehitetty mahdollisimman pitkälle, mutta ideat vaativat vielä yritykseltä jatkokehitystä ja käytännön asioiden sopimista.