Maantiekuljetusten harjoittajien suhtautuminen vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ajoneuvohankinnoissa
Hautaniemi, Markus (2022)
Hautaniemi, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204145205
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin maantiekuljetusten harjoittajien suhtautumista vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ajoneuvohankinnoissa. Tutkimuskysymyksissä esiintyivät muun muassa ajoneuvohankintojen tärkeimmät kriteerit, asenne vaihtoehtoisten polttoaineiden luotettavuuteen, huollettavuuteen sekä kustannuksiin. Lisäksi vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön edistäminen sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden yleisyys sisältyivät tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään asenteita erilaisiin tutkimuskysymyksissä olleisiin asioihin. Tutkimusmenetelmäksi tähän opinnäytetyöhön valikoitui laadullinen menetelmä. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää ja ymmärtää käsiteltävä ongelma sekä vastata kysymykseen mistä on kyse. Tutkimuksessa kartoitettiin muun muassa suhtautumista ajoneuvojen luotettavuuteen sekä kustannuksiin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiksi muodostuivat dokumentit ja teemakyselyt. Kysely mahdollisti ajankohtaisen tiedon saamisen suoraan kuljetusyrityksiltä. Kyselyyn vastasi eri kokoisia kuljetusyrityksiä. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista ei ollut harkitsemassa tai käyttämässä vaihtoehtoisia polttoaineita lähitulevaisuudessa. Mahdollisesti joskus myöhemmin lähes kaikki vastaajat olisivat siirtymässä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Biokaasu oli kiinnostavin polttoaine ja nousi tutkimuksessa eniten esille. Muun muassa luotettavuuden osalta biokaasua pidettiin pääsääntöisesti luotettavana. Tärkeimmäksi hankintakriteeriksi osoittautui hinnan ja laadun välinen suhde. Vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön edistämiseksi parhaimmiksi tukitoimiksi nähtiin verotuksen kevennys sekä ammattiliikenteen polttoaineveroluokka. Polttoaineverkoston vähäisyys olisi silti ongelma. Vaihtoehtoiset polttoaineet eivät tutkimuksen perusteella ole yleisiä suomalaisissa kuljetusyrityksissä.