Varhaiskasvatuksen esimiesten talousosaaminen kuntaorganisaatiossa
Litja, Niklas (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135122
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kuntaorganisaatiossa työskentelevien varhaiskasvatuksen esimiesten talousosaamista, ajankäyttöä talouden asioihin sekä ammatillisen koulutuksen antamia valmiuksia talouden johtamiseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös esimiesten omia ajatuksia talousjohtamiseen liittyen. Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mahdollisia ongelmakohtia esimiesten talousosaamisessa, joiden perusteella voidaan miettiä mahdollisia lisäkoulutuksia näille osa-alueille.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen kyselytutkimus, joka tehtiin Webropol-ohjelmistolla. Kysely suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jotta kyselyssä voitiin keskittyä mahdollisimman paljon toimeksiantajan toivomiin osa-alueisiin. Kyselyssä selvitettiin laadullisia asioita varhaiskasvatuksen esimiesten johtamiseen liittyen. Kyselytutkimukseen osallistui viisi varhaiskasvatuksen esimiestä, joilla jokaisella on vähintään yksi päiväkoti johdettavana. Opinnäytetyön kyselytutkimus tehtiin anonymiteetti huomioiden eikä opinnäytetyöstä voi tunnistaa yksittäisiä henkilöitä.
Opinnäytetyön idean lähtökohtana oli tieto siitä, että varhaiskasvatuksen esimiesten ammatillinen koulutus ei anna paljoa valmiuksia talouden johtamiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella esimiehet olivat samaa mieltä ammatillisen koulutuksen vähäisestä talouteen liittyvien opintosisältöjen määrästä. Tutkimukseen vastanneet esimiehet olivat olleet johtotehtävissä jo useita vuosia, eivätkä enää yleensä kokeneet talouteen liittyviä työn osa-alueita haasteellisiksi. Tutkimuksessa selvisi haastekohtia vain muutamassa eri talouden osa-alueessa, joita olivat budjetointi, kuntatalous sekä talouden ohjelmistojen käyttö. Näihin osa-alueisiin esimiehet kaipasivat lisäkoulutusta.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen kyselytutkimus, joka tehtiin Webropol-ohjelmistolla. Kysely suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jotta kyselyssä voitiin keskittyä mahdollisimman paljon toimeksiantajan toivomiin osa-alueisiin. Kyselyssä selvitettiin laadullisia asioita varhaiskasvatuksen esimiesten johtamiseen liittyen. Kyselytutkimukseen osallistui viisi varhaiskasvatuksen esimiestä, joilla jokaisella on vähintään yksi päiväkoti johdettavana. Opinnäytetyön kyselytutkimus tehtiin anonymiteetti huomioiden eikä opinnäytetyöstä voi tunnistaa yksittäisiä henkilöitä.
Opinnäytetyön idean lähtökohtana oli tieto siitä, että varhaiskasvatuksen esimiesten ammatillinen koulutus ei anna paljoa valmiuksia talouden johtamiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella esimiehet olivat samaa mieltä ammatillisen koulutuksen vähäisestä talouteen liittyvien opintosisältöjen määrästä. Tutkimukseen vastanneet esimiehet olivat olleet johtotehtävissä jo useita vuosia, eivätkä enää yleensä kokeneet talouteen liittyviä työn osa-alueita haasteellisiksi. Tutkimuksessa selvisi haastekohtia vain muutamassa eri talouden osa-alueessa, joita olivat budjetointi, kuntatalous sekä talouden ohjelmistojen käyttö. Näihin osa-alueisiin esimiehet kaipasivat lisäkoulutusta.