Potilasohjauksen digitalisoiminen Soitessa : Tyräpotilaan sekä eturauhassyöpää sairastavan potilaan digihoitopolkujen kehittäminen
Niemelä, Hennariikka; Rintala, Niina (2022)
Niemelä, Hennariikka
Rintala, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104835
Tiivistelmä
Suomessa on käynnissä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus, jonka keskiössä on sähköisten palveluiden kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tyräpotilaan ja eturauhassyöpää sairastavan potilaan digihoitopolut Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän Soiten potilaille ja hoitohenkilökunnalle. Digihoitopolkujen tavoitteena on tukea potilaiden tasalaatuisen ja näyttöön perustuvan hoidon toteutumista potilaslähtöisesti. Digihoitopolkuja käytetään Terveyskylä-verkkosivuston kautta. Järjestelmän avulla mahdollistetaan Soiten alueen asukkaille palveluiden saavutettavuus yhdenvertaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui dokumenttianalyysillä. Dokumentteja kertyi mukaanottokriteereiden perusteella 23. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia. Digihoitopolkujen kehittämisessä keskeisiksi tekijöiksi nousivat potilaslähtöisyys ja jatkuva laadun kehittäminen organisaatiossa. Yhteenvetona tulosten perusteella voidaan todeta, että sähköiset palvelut ovat hyvä vaihtoehto perinteisten vastaanottokäyntien rinnalle, mutta niillä ei voida korvata kasvokkain tapahtuvaa hoitoa. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sähköisten palveluiden kehittämisessä eri sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa. Tässä opinnäytetyössä tutkimustuloksia käytettiin apuna digihoitopolkujen rakentamisessa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyneet digihoitopolut rakennettiin Terveyskylän kehittämisprosessin vaiheiden mukaisesti. Digihoitopolut mahdollistavat sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitoyksikön välillä ja täydentävät perinteistä erikoissairaanhoitoa ja vastaanottokäyntejä. Digihoitopolkujen sisältöä voidaan hyödyntää organisaation sisällä uusien digihoitopolkujen rakentamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui dokumenttianalyysillä. Dokumentteja kertyi mukaanottokriteereiden perusteella 23. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia. Digihoitopolkujen kehittämisessä keskeisiksi tekijöiksi nousivat potilaslähtöisyys ja jatkuva laadun kehittäminen organisaatiossa. Yhteenvetona tulosten perusteella voidaan todeta, että sähköiset palvelut ovat hyvä vaihtoehto perinteisten vastaanottokäyntien rinnalle, mutta niillä ei voida korvata kasvokkain tapahtuvaa hoitoa. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sähköisten palveluiden kehittämisessä eri sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa. Tässä opinnäytetyössä tutkimustuloksia käytettiin apuna digihoitopolkujen rakentamisessa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyneet digihoitopolut rakennettiin Terveyskylän kehittämisprosessin vaiheiden mukaisesti. Digihoitopolut mahdollistavat sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitoyksikön välillä ja täydentävät perinteistä erikoissairaanhoitoa ja vastaanottokäyntejä. Digihoitopolkujen sisältöä voidaan hyödyntää organisaation sisällä uusien digihoitopolkujen rakentamisessa.