Resilienssi työhyvinvoinnin tukena : Varhaiskasvatuksen työntekijöiden resilienssi ja sen vahvistaminen
Ikkala, Maiju (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204034394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204034394
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Raahen kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä omista ja työyhteisön resilienssin eli muutosjoustavuuden taidoista ja työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, mitä kehittämistarpeita resilienssin ja työntekijän kokeman työhyvinvoinnin osa-alueilla on.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää henkilöstön muutosjoustavuutta, työhyvinvointia sekä lisätä tietoa muutosjoustavuudesta. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä henkilökunnalle laadittiin huoneentaulu, jossa on keinoja työyhteisön resilienssin vahvistamiseen. Tietoperustaosuudessa käsitellään työntekijän ja työyhteisön muutosjoustavuutta, työhyvinvointia sekä varhaiskasvatusalan muutoksia.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol®-ohjelmalla tehdyllä strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Raahen varhaiskasvatuksen työntekijöille (N = 216), joista kyselyyn vastasi 61 työntekijää. Aineisto analysoitiin käyttäen tilastolli-sia analysointimenetelmiä sekä induktiivista sisällönanalyysia.
Työyhteisön muutosjoustavuutta ei arvioitu kovin korkealle, ja siitä löytyi osa-alueita, joita on tarpeellista kehittää. Ideoinnille ja kehittämiselle ei aina löydy työyhteisössä aikaa eikä mahdollisuuksia, ja koulutuksissa ei käsitellä välttämättä työn tekemiseen liittyviä ongelmakohtia. Vuorovaikutuksen taidot koettiin työssä hyvin tärkeinä ja työyhteisön muutosjoustavuudesta sekä positiivisesta työotteesta ja vuorovaikutuksen taidoista toivottiin lisäkoulutusta. Työntekijöiden oma muutosjoustavuus arvioitiin melko hyvälle tasolle.
Työntekijät kokivat työhyvinvointinsa olevan melko hyvällä tasolla. Vastaajista työhyvinvointinsa koki hyväksi tai erittäin hyväksi 79 prosenttia. Huonoksi tai erittäin huonoksi työhyvinvointinsa koki 18 prosenttia. Työhyvinvointia alensi kokemus työstä haastavana ja voimia vievänä, ja työn muutosten koettiin työllistävän koko ajan enemmän. Tiimin toimivuus ja esimiesten tuki tuotiin myös esille työhyvinvointiin vaikuttavina tekijöinä.
Huoneentaulua jaetaan varhaiskasvatuksen yksiköihin ja tiimeihin. Varhaiskasvatuksen työpaikoilla on syytä kiinnittää huomiota muutosjoustavuuden taitoihin työhyvinvoinnin tukena erityisesti työyhteisössä. Varhaiskasvatuksen työssä kohdataan paljon muutoksia ja haasteita, joten muutosjoustavuus on tärkeä taito tiimeissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää henkilöstön muutosjoustavuutta, työhyvinvointia sekä lisätä tietoa muutosjoustavuudesta. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä henkilökunnalle laadittiin huoneentaulu, jossa on keinoja työyhteisön resilienssin vahvistamiseen. Tietoperustaosuudessa käsitellään työntekijän ja työyhteisön muutosjoustavuutta, työhyvinvointia sekä varhaiskasvatusalan muutoksia.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol®-ohjelmalla tehdyllä strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Raahen varhaiskasvatuksen työntekijöille (N = 216), joista kyselyyn vastasi 61 työntekijää. Aineisto analysoitiin käyttäen tilastolli-sia analysointimenetelmiä sekä induktiivista sisällönanalyysia.
Työyhteisön muutosjoustavuutta ei arvioitu kovin korkealle, ja siitä löytyi osa-alueita, joita on tarpeellista kehittää. Ideoinnille ja kehittämiselle ei aina löydy työyhteisössä aikaa eikä mahdollisuuksia, ja koulutuksissa ei käsitellä välttämättä työn tekemiseen liittyviä ongelmakohtia. Vuorovaikutuksen taidot koettiin työssä hyvin tärkeinä ja työyhteisön muutosjoustavuudesta sekä positiivisesta työotteesta ja vuorovaikutuksen taidoista toivottiin lisäkoulutusta. Työntekijöiden oma muutosjoustavuus arvioitiin melko hyvälle tasolle.
Työntekijät kokivat työhyvinvointinsa olevan melko hyvällä tasolla. Vastaajista työhyvinvointinsa koki hyväksi tai erittäin hyväksi 79 prosenttia. Huonoksi tai erittäin huonoksi työhyvinvointinsa koki 18 prosenttia. Työhyvinvointia alensi kokemus työstä haastavana ja voimia vievänä, ja työn muutosten koettiin työllistävän koko ajan enemmän. Tiimin toimivuus ja esimiesten tuki tuotiin myös esille työhyvinvointiin vaikuttavina tekijöinä.
Huoneentaulua jaetaan varhaiskasvatuksen yksiköihin ja tiimeihin. Varhaiskasvatuksen työpaikoilla on syytä kiinnittää huomiota muutosjoustavuuden taitoihin työhyvinvoinnin tukena erityisesti työyhteisössä. Varhaiskasvatuksen työssä kohdataan paljon muutoksia ja haasteita, joten muutosjoustavuus on tärkeä taito tiimeissä.