Opinnäytetyöprosessi osana sairaanhoitajaopiskelijan oppimista ja ammatillista kasvua
Ahlqvist, Annika (2012)
Ahlqvist, Annika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121919987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121919987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Saimaan ammattikorkeakoulun viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opinnäytetyöprosessin vaikutuksesta heidän oppimiseensa ja ammatilliseen kasvuunsa. Tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys opinnäytetyöprosessilla on oppimisen ja ammatillisen kasvun kannalta, millaisia vaikutuksia toteutustavoilla oli ja mitä valmiuksia opinnäytetyöprosessi tarjosi tulevaisuutta ajatellen.
Aineistonkeruu tapahtui kvalitatiivisella avoimella kyselyllä, joka koostui seitse-mästä kysymyksestä. Avoimet kyselyt jaettiin sairaanhoitajaopiskelijoille henki-lökohtaisesti ja vastauksia saatiin yhteensä kymmenen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta opinnäytetyöprosessin kehittäneen ja antaneen opiskelijoille monenlaisia valmiuksia. Opinnäytetyö toi varmuutta sosiaalisiin tilanteisiin, kehitti opiskelijoiden prosessinhallintataitoja ja lisäsi tiedonhakuprosessin myötä kykyä hyödyntää tietoa yhä paremmin. Toteutustapojen vaikutus näkyi niin projektitaitojen kehittymisenä, ihmisenä kasvamisena kuin tiedon hyödyntämisenäkin. Tulevaisuutta ajatellen opinnäytetyöprosessin merkitys korostui henkilökohtaisten ominaisuuksien kehittymisenä, tutkimustaitojen parantumisena sekä opiskelukokonaisuuden hahmottamisena. Osa opiskelijoista myös piti prosessia täysin hyödyttömänä oman ammatillisen kasvun ja oppimisen kannalta.
Jatkotutkimuksena voisi toimia kehittämishanke, jolla selvitettäisiin, kuinka opinnäytetyöprosessia voitaisiin kehittää yhä enemmän opiskelijoita palvelevaksi opintokokonaisuudeksi ja kuinka yhteistyötä yhdessä työelämän kanssa voitaisiin lisätä.
Aineistonkeruu tapahtui kvalitatiivisella avoimella kyselyllä, joka koostui seitse-mästä kysymyksestä. Avoimet kyselyt jaettiin sairaanhoitajaopiskelijoille henki-lökohtaisesti ja vastauksia saatiin yhteensä kymmenen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta opinnäytetyöprosessin kehittäneen ja antaneen opiskelijoille monenlaisia valmiuksia. Opinnäytetyö toi varmuutta sosiaalisiin tilanteisiin, kehitti opiskelijoiden prosessinhallintataitoja ja lisäsi tiedonhakuprosessin myötä kykyä hyödyntää tietoa yhä paremmin. Toteutustapojen vaikutus näkyi niin projektitaitojen kehittymisenä, ihmisenä kasvamisena kuin tiedon hyödyntämisenäkin. Tulevaisuutta ajatellen opinnäytetyöprosessin merkitys korostui henkilökohtaisten ominaisuuksien kehittymisenä, tutkimustaitojen parantumisena sekä opiskelukokonaisuuden hahmottamisena. Osa opiskelijoista myös piti prosessia täysin hyödyttömänä oman ammatillisen kasvun ja oppimisen kannalta.
Jatkotutkimuksena voisi toimia kehittämishanke, jolla selvitettäisiin, kuinka opinnäytetyöprosessia voitaisiin kehittää yhä enemmän opiskelijoita palvelevaksi opintokokonaisuudeksi ja kuinka yhteistyötä yhdessä työelämän kanssa voitaisiin lisätä.