Kauppa-aluksen ja huviveneen kohtaamistilanne
Haimila, Tommi (2014)
Haimila, Tommi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062094
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan kauppa-aluksen ja huviveneen kohtaamistilannetta ja
siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kohtaamistilanteen
turvallisuutta parantavia mahdollisuuksia, mikä muodostaa tämän tutkimustyön varsinaisen
tutkimusongelman. Tutkimuksen viitekehyksen muodostaa osapuolten mahdollisuudet
ja kyky toimia kaikkialla ennakoivasti turvallisen kohtaamistilanteen mahdollistamiseksi
vallitsevissa olosuhteissa.
Asiakirjatutkimuksella on selvitetty aiheeseen liittyvän aikaisemman tutkimuksen tulokset
sekä kohtaamistilanteen osapuolten mahdollisuudet toimia kohtaamistilanteessa.
Onnettomuuteen johtaneita kohtaamistilanteita selvitettiin uutisarkistoa hyväksi
käyttäen. Kohtaamistilannetta on tarkasteltu lähtökohtaisesti huviveneilijöiden näkökulmasta
ja arvioimalla sitä samalla merenkulun ammattilaisten kannalta. Merenkulun
ammattilaisten näkemys perustuu osittain aiempaan asiakirjatutkimukseen sekä sitä
täydentäviin haastatteluihin.
Kohtaamistilanteita tapahtuu saariston ahtailla kulkuväylillä ja avomerellä. Kauppaalusten
on helpompaa muodostaa tilannekuvaa kuin huviveneiden, joiden on yleensä
helpompi väistää kauppa-alusta. Väistämistilanteessa on tärkeää, että osapuolet toimivat
sääntöjen mukaan ja ovat tietoisia toistensa aikomuksista. Tähän päästään sääntötuntemusta
sekä yhteydenpitoa ja molemminpuolista tunnettuutta kehittämällä. On
todennäköistä, että käyttäjäystävälliseen suuntaan kehittyvä navigointielektroniikka
tukee tulevaisuudessa huviveneilijöiden tilannetietoisuuden muodostamista.
siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kohtaamistilanteen
turvallisuutta parantavia mahdollisuuksia, mikä muodostaa tämän tutkimustyön varsinaisen
tutkimusongelman. Tutkimuksen viitekehyksen muodostaa osapuolten mahdollisuudet
ja kyky toimia kaikkialla ennakoivasti turvallisen kohtaamistilanteen mahdollistamiseksi
vallitsevissa olosuhteissa.
Asiakirjatutkimuksella on selvitetty aiheeseen liittyvän aikaisemman tutkimuksen tulokset
sekä kohtaamistilanteen osapuolten mahdollisuudet toimia kohtaamistilanteessa.
Onnettomuuteen johtaneita kohtaamistilanteita selvitettiin uutisarkistoa hyväksi
käyttäen. Kohtaamistilannetta on tarkasteltu lähtökohtaisesti huviveneilijöiden näkökulmasta
ja arvioimalla sitä samalla merenkulun ammattilaisten kannalta. Merenkulun
ammattilaisten näkemys perustuu osittain aiempaan asiakirjatutkimukseen sekä sitä
täydentäviin haastatteluihin.
Kohtaamistilanteita tapahtuu saariston ahtailla kulkuväylillä ja avomerellä. Kauppaalusten
on helpompaa muodostaa tilannekuvaa kuin huviveneiden, joiden on yleensä
helpompi väistää kauppa-alusta. Väistämistilanteessa on tärkeää, että osapuolet toimivat
sääntöjen mukaan ja ovat tietoisia toistensa aikomuksista. Tähän päästään sääntötuntemusta
sekä yhteydenpitoa ja molemminpuolista tunnettuutta kehittämällä. On
todennäköistä, että käyttäjäystävälliseen suuntaan kehittyvä navigointielektroniikka
tukee tulevaisuudessa huviveneilijöiden tilannetietoisuuden muodostamista.