Päiväkeskus Kaartinkulma arjen tukijana
Talikka, Susanna; Viljakainen, Minna; Suomalainen, Marjo (2013)
Talikka, Susanna
Viljakainen, Minna
Suomalainen, Marjo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110916771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110916771
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin päiväkeskus Kaartinkulman roolia arjen tuki-jana asiakkaan näkökulmasta. Selvityksen tavoitteena oli tuoda esille asiakkai-den ajatuksia päiväkeskus Kaartinkulmasta arjen tukijana. Päiväkeskus Kaar-tinkulma on Lappeenrannan kaupungin ja seurakuntayhtymän ylläpitämä vuonna 1999 perustettu päiväkeskus ja sen toiminnan periaatteena on matalakynnyksisyys ja avoimuus. Työssämme selvitimme, mitä hyötyä päiväkeskus Kaartinkulmasta on asiakkaille, ja miten toimintaa voisi kehittää.
Kohdejoukkona opinnäytetyössä olivat päiväkeskus Kaartinkulman toimintaan keväällä 2013 osallistuneet henkilöt. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin yksilöhaastatteluina kesäkuussa 2013. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, eli alkuperäisilmauksista muodostettiin ala-, ylä- ja pääluokkia. Pääluokista muodostuivat tutkimuksen teemat.
Selvityksestä ilmenee, että asiakkaiden näkökulmasta päiväkeskus Kaartinkul-ma toiminnan hyödyt olivat sosiaalisia, taloudellisia, arjen hallintaa ylläpitäviä ja virkistyksellisiä. Tulosten mukaan toimintaa voisi kehittää lisäämällä ryhmätoimintaa. Lisäksi toivottiin ryhmätoimintaa erityisesti naisille. Selvityksen tulosten perusteella voimme todeta, että päiväkeskus Kaartinkulman rooli asiakkaidensa arjen tukijana on merkittävä. Näin ollen se kolmannen sektorin toimijana on tärkeä osa päihdepalveluita sekä myös koko yhteiskunnan palvelujärjestelmää.
Kohdejoukkona opinnäytetyössä olivat päiväkeskus Kaartinkulman toimintaan keväällä 2013 osallistuneet henkilöt. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin yksilöhaastatteluina kesäkuussa 2013. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, eli alkuperäisilmauksista muodostettiin ala-, ylä- ja pääluokkia. Pääluokista muodostuivat tutkimuksen teemat.
Selvityksestä ilmenee, että asiakkaiden näkökulmasta päiväkeskus Kaartinkul-ma toiminnan hyödyt olivat sosiaalisia, taloudellisia, arjen hallintaa ylläpitäviä ja virkistyksellisiä. Tulosten mukaan toimintaa voisi kehittää lisäämällä ryhmätoimintaa. Lisäksi toivottiin ryhmätoimintaa erityisesti naisille. Selvityksen tulosten perusteella voimme todeta, että päiväkeskus Kaartinkulman rooli asiakkaidensa arjen tukijana on merkittävä. Näin ollen se kolmannen sektorin toimijana on tärkeä osa päihdepalveluita sekä myös koko yhteiskunnan palvelujärjestelmää.