Viittomilla pelaten - tukiviittomamuistipeli uskontokasvatukseen
Aalto, Anne-Mari; Koivusalo, Minna; Tuononen, Emma (2013)
Aalto, Anne-Mari
Koivusalo, Minna
Tuononen, Emma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295443
Tiivistelmä
Aalto, Anne-Mari; Koivusalo, Minna ja Tuononen, Emma. Viittomilla pelaten – tukiviittomamuistipeli uskontokasvatukseen. Kevät 2013. 70 s. 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus/ Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus/ Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajankelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tukiviittomamuistipeli uskontokasvatuksen tueksi erityistarpeisille lapsille. Muistipelin teema on kristillinen ja sen sanasto koostuu peruskristillisistä aiheista. Opinnäytetyön pohjana ollut peli toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan vammaisnuorisotyöntekijä Henrik Ketolan kanssa. Peli kohdennettiin seurakunnille, koska kaksi tekijöistä saa valmistuttuaan pätevyyden työskennellä myös Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle. Lisäksi yksi ryhmän jäsenistä saa lastentarhanopettajan kelpoisuuden, mistä syystä työ rajattiin varhaiskasvatukseen. Tavoitteena oli luoda konkreettinen työväline, jota alan ammattilaiset voisivat käyttää työssään erityistarpeisten lasten kanssa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2012 suunnittelemalla pelin toteutusta. Syksyllä 2012 valmista pelin prototyyppiä testautettiin erilaisissa ympäristöissä, jotta pelistä saataisiin palautetta ja kehittämisideoita. Palautetta kerättiin laadullista menetelmää käyttäen avoimella kysymyslomakkeella. Saadun palautteen pohjalta kirjoitimme syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana tämän kirjallisen raportin, johon lisäksi keräsimme teoriatietoa pelin kannalta olennaisista aiheista.
Teoriaosuus käsittelee lasten kielellistä kehitystä ja sen mahdollisia häiriöitä. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin kommunikointia tukeviin menetelmiin sekä peleihin ja leikkeihin sekä näiden vaikutukseen lasten kehityksen kannalta. Esittelimme myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kasvatustyötä sekä kirkon roolia uskontokasvatuksessa.
Saadun palautteen pohjalta voitiin todeta pelin sopivan uskontokasvatuksen tueksi toimittaessa erityistarpeisten lasten kanssa. Tämän lisäksi peliä voidaan käyttää myös työskennellessä muiden kuin erityistarpeisten lasten kanssa. Peli soveltuu myös esimerkiksi erityisen tuen tarpeessa olevien aikuisten kanssa pelattavaksi. Pelin prototyyppi on helposti muunneltavissa eri tarpeisiin. Palautteen pohjalta saatuja kehittämisehdotuksia toimme esille tässä kirjallisessa raportissa.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus/ Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus/ Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajankelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tukiviittomamuistipeli uskontokasvatuksen tueksi erityistarpeisille lapsille. Muistipelin teema on kristillinen ja sen sanasto koostuu peruskristillisistä aiheista. Opinnäytetyön pohjana ollut peli toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan vammaisnuorisotyöntekijä Henrik Ketolan kanssa. Peli kohdennettiin seurakunnille, koska kaksi tekijöistä saa valmistuttuaan pätevyyden työskennellä myös Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle. Lisäksi yksi ryhmän jäsenistä saa lastentarhanopettajan kelpoisuuden, mistä syystä työ rajattiin varhaiskasvatukseen. Tavoitteena oli luoda konkreettinen työväline, jota alan ammattilaiset voisivat käyttää työssään erityistarpeisten lasten kanssa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin keväällä 2012 suunnittelemalla pelin toteutusta. Syksyllä 2012 valmista pelin prototyyppiä testautettiin erilaisissa ympäristöissä, jotta pelistä saataisiin palautetta ja kehittämisideoita. Palautetta kerättiin laadullista menetelmää käyttäen avoimella kysymyslomakkeella. Saadun palautteen pohjalta kirjoitimme syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana tämän kirjallisen raportin, johon lisäksi keräsimme teoriatietoa pelin kannalta olennaisista aiheista.
Teoriaosuus käsittelee lasten kielellistä kehitystä ja sen mahdollisia häiriöitä. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin kommunikointia tukeviin menetelmiin sekä peleihin ja leikkeihin sekä näiden vaikutukseen lasten kehityksen kannalta. Esittelimme myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kasvatustyötä sekä kirkon roolia uskontokasvatuksessa.
Saadun palautteen pohjalta voitiin todeta pelin sopivan uskontokasvatuksen tueksi toimittaessa erityistarpeisten lasten kanssa. Tämän lisäksi peliä voidaan käyttää myös työskennellessä muiden kuin erityistarpeisten lasten kanssa. Peli soveltuu myös esimerkiksi erityisen tuen tarpeessa olevien aikuisten kanssa pelattavaksi. Pelin prototyyppi on helposti muunneltavissa eri tarpeisiin. Palautteen pohjalta saatuja kehittämisehdotuksia toimme esille tässä kirjallisessa raportissa.