Markkinointi pienillä resursseilla : Funky Awards -palkintogaalan markkinoinnin tehostaminen
Reponen, Emma (2009)
Reponen, Emma
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047005
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli selvittää pieniresurssisen musiikkitapahtuman markkinoinnin keinoja ja mahdollisuuksia sekä rakentaa niiden pohjalta markkinointisuunnitelma Funky Amigos ry:n koordinoimalle Funky Awards –palkintogaalalle. Funky Awards on järjestetty yhdeksän kertaa eikä sen pohjalta ole ennen tehty minkäänlaista tutkimusta, joten tarve työlle oli kova. Opinnäyte pyrki nostamaan esiin niitä menetelmiä joilla markkinointi saadaan toteutettua menestyksekkäästi vaikka taloudel-liset ja henkilöstöresurssit ovat vähissä.
Pohjana työlle käytettiin tuottajan kokemusta tammikuussa 2009 järjestetyn gaalan markkinointirungon ongelmista ja toimivuudesta sekä otosta markkinoinnin perus- ja tietyn markkinointikeinon teoksia. Lisäksi työssä hyödynnettiin soveltuvin osin Funky Amigos ry:n tuottamasta Funky Elephant –festivaalista tehtyä kävijätutkimusta, sillä kohderyhmän voidaan katsoa olevan sama. Tapahtumasta tehtiin myös sähköpostitse kysely eri sidosryhmien edustajille, missä tiedusteltiin markkinointityön onnistumista.
Tutkimuksen mukaan Funky Awards –palkintogaalalla on mahdollisuus hoitaa tapahtumamarkkinointi menestyksekkäästi ja laajasti kun osaa valita oikeat kanavat. Erityisesti hyötyä on sosiaalisesta mediasta, sissi- ja mobiilimarkkinoinnista sekä solidaarisuusverkostoista. Eri markkinointikanavien yhdisteleminen on myös suositeltavaa.
Markkinointisuunnitelma toimii hyvänä pohjana Funky Awards –palkintogaalan tuotantoprosessin muokkaamisessa ammattimaisempaan suuntaan. Työllä on käyttöarvoa myös yleisellä tasolla muille pienten markkinointiresurssien kanssa työskenteleville tuottajille ja erilaisille tahoille.
Pohjana työlle käytettiin tuottajan kokemusta tammikuussa 2009 järjestetyn gaalan markkinointirungon ongelmista ja toimivuudesta sekä otosta markkinoinnin perus- ja tietyn markkinointikeinon teoksia. Lisäksi työssä hyödynnettiin soveltuvin osin Funky Amigos ry:n tuottamasta Funky Elephant –festivaalista tehtyä kävijätutkimusta, sillä kohderyhmän voidaan katsoa olevan sama. Tapahtumasta tehtiin myös sähköpostitse kysely eri sidosryhmien edustajille, missä tiedusteltiin markkinointityön onnistumista.
Tutkimuksen mukaan Funky Awards –palkintogaalalla on mahdollisuus hoitaa tapahtumamarkkinointi menestyksekkäästi ja laajasti kun osaa valita oikeat kanavat. Erityisesti hyötyä on sosiaalisesta mediasta, sissi- ja mobiilimarkkinoinnista sekä solidaarisuusverkostoista. Eri markkinointikanavien yhdisteleminen on myös suositeltavaa.
Markkinointisuunnitelma toimii hyvänä pohjana Funky Awards –palkintogaalan tuotantoprosessin muokkaamisessa ammattimaisempaan suuntaan. Työllä on käyttöarvoa myös yleisellä tasolla muille pienten markkinointiresurssien kanssa työskenteleville tuottajille ja erilaisille tahoille.