Personoitu video vuonna 2021
Kiesiläinen, Taavi (2021)
Kiesiläinen, Taavi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626428
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan personoidun markkinoinnin ja personoidun videon käyttöä nykypäivän digitaalisessa markkinoinnissa sekä niiden tulevaisuuden näkymiä. Työn tarkoitus on selvittää, mitä personointi on, miksi ja miten sitä käytetään markkinoinnissa sekä mitä sen
käytössä tulee ottaa huomioon. Alan kirjallisuutta tarkasteltaessa voidaan huomata ristiriitoja
jo personoidun videon määritelmässä. Kuitenkin samaan mieltä ollaan persoidun
videon parhaista käyttökohteista ja -tarkoituksista. Parhaita käyttökohteita ovat sähköpostiviestit, verkkosivut sekä tapahtumakutsut.
Opinnäytetyö koostuu laajasta kirjallisuuskatsauksesta, asiantuntijahaastatteluista sekä
näiden pohjalta tehdyistä päätelmistä ja tulevaisuudennäkymistä. Haastateltavina olivat
datan ja analytiikan asiantuntija Aki Mustonen sekä digimarkkinoinnin asiantuntija Matti
Ruuska. Haastattelut ovat merkittäviä, koska alan kirjallisuus on vielä niukkaa. Toinen
haastatteluista tehtiin etäyhteydellä ja toinen kasvotusten. Molemmat haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon.
Aihepiirin tutkimuskirjallisuus on hyvin käytännönläheistä, ja vähäisetkin lähteet ovat paikoin ristiriidassa keskenään. Vaikka personoinnin tehokkuudesta oltiin yksimielisiä, itse
personoidun videon käsitteenmäärittelyssä oli eroavaisuuksia. Asiantuntijahaastattelujen
pohjalta voidaan sanoa, että markkinoinnin personointi elää murroksessa. Se on asia,
mikä markkinoinnin alalla kiinnostaa, mutta teknologian kehittymättömyys, tietosuojalainsäädäntö ja ihmisten yleiset asenteet hidastavat tällä hetkellä sen käyttöä. Lisäksi personoinnissa on eettinen ongelma. Yhtäältä internetin käyttäjillä on oikeus liikkua sivustoilla ilman, että heistä kerätään samalla tietoa; toisaalta tätä kerättyä dataa tarvitaan personointiin.
käytössä tulee ottaa huomioon. Alan kirjallisuutta tarkasteltaessa voidaan huomata ristiriitoja
jo personoidun videon määritelmässä. Kuitenkin samaan mieltä ollaan persoidun
videon parhaista käyttökohteista ja -tarkoituksista. Parhaita käyttökohteita ovat sähköpostiviestit, verkkosivut sekä tapahtumakutsut.
Opinnäytetyö koostuu laajasta kirjallisuuskatsauksesta, asiantuntijahaastatteluista sekä
näiden pohjalta tehdyistä päätelmistä ja tulevaisuudennäkymistä. Haastateltavina olivat
datan ja analytiikan asiantuntija Aki Mustonen sekä digimarkkinoinnin asiantuntija Matti
Ruuska. Haastattelut ovat merkittäviä, koska alan kirjallisuus on vielä niukkaa. Toinen
haastatteluista tehtiin etäyhteydellä ja toinen kasvotusten. Molemmat haastattelut äänitettiin ja litteroitiin tekstimuotoon.
Aihepiirin tutkimuskirjallisuus on hyvin käytännönläheistä, ja vähäisetkin lähteet ovat paikoin ristiriidassa keskenään. Vaikka personoinnin tehokkuudesta oltiin yksimielisiä, itse
personoidun videon käsitteenmäärittelyssä oli eroavaisuuksia. Asiantuntijahaastattelujen
pohjalta voidaan sanoa, että markkinoinnin personointi elää murroksessa. Se on asia,
mikä markkinoinnin alalla kiinnostaa, mutta teknologian kehittymättömyys, tietosuojalainsäädäntö ja ihmisten yleiset asenteet hidastavat tällä hetkellä sen käyttöä. Lisäksi personoinnissa on eettinen ongelma. Yhtäältä internetin käyttäjillä on oikeus liikkua sivustoilla ilman, että heistä kerätään samalla tietoa; toisaalta tätä kerättyä dataa tarvitaan personointiin.