En enhetlig lärostig genom stadierna: samarbetet mellan pedagoger
Häggman, Annette; Vuosalmi, Jenna (2021)
Häggman, Annette
Vuosalmi, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425965
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Helsingfors stad som behandlar samarbetet mellan pedagogerna mot en enhetlig lärostig för barnet genom stadierna, det vill säga småbarnspedagogiken, förskolan och skolan. Lärdomsprovets syfte var att ta reda på pedagogernas tankar och åsikter om samarbete i barnens övergångar, även möjliga utvecklingsbehov.
Lärdomsprovets teoretiska referensram lyfter fram ett socialpedagogiskt perspektiv, att människans utveckling och tillväxt uppkommer i interaktion med andra. Då får hen information om sin omgivning och delaktigheten lyfts fram, betydelsen av att människan bör få vara del av, få aktivt delta och få känna sig delaktig i en gemenskap. Brofenbrenners utvecklingsekologiska systemteori beskriver att barnet står i centrum och hens är i samspel med omgivningen på olika nivåer. Nivåerna påverkar barnet på olika sätt och på så sätt påverkar det kontinuerligt barnets utveckling.
Lärdomsprovets undersökningsmetod var en enkätstudie, förfrågan bestod av sex frågor riktade till pedagoger inom småbarnpedagogiken, förskolan och skolan. Som metod har vi använt kvalitativ metod och i analysdelen innehållsanalys. I analysen av svaren har det använts identitetsnummer på enkäterna. Svaren har kategoriserats för att skapa en helhetsbild. I analysen har vi sökt efter likheter och olikheter för att dra sammanfattningar. Direkta citat har använts för att få fram åsikter.
Resultatet visar att välfungerande lösningar är övergångsmöten där pedagogerna träffas för att utbyta viktig information, bekantningsdagar där barnen får träffa sina blivande pedagoger och övergångsaktiviter där man tillsammans med dom nya pedagogerna gör olika aktiviteter. Resultatet visar att coronapandemin har medfört begräsningar. Coronapandemin har påverkat fysiska övergångsmöten med att de har tvingats hålla på distans. Bekantningsdagar och överföringsaktiviteter har varit ute och i mindre utsträckning.
Pedagogerna hade som utvecklingsförslag att barnen kunde mera få träffas och bekanta sig med den blivande miljön, samarbetet önskas ske kontinuerligt så att övergångarna blir smidiga som möjligt och det bildas en enhetlig lärostig för barnen.
Lärdomsprovets teoretiska referensram lyfter fram ett socialpedagogiskt perspektiv, att människans utveckling och tillväxt uppkommer i interaktion med andra. Då får hen information om sin omgivning och delaktigheten lyfts fram, betydelsen av att människan bör få vara del av, få aktivt delta och få känna sig delaktig i en gemenskap. Brofenbrenners utvecklingsekologiska systemteori beskriver att barnet står i centrum och hens är i samspel med omgivningen på olika nivåer. Nivåerna påverkar barnet på olika sätt och på så sätt påverkar det kontinuerligt barnets utveckling.
Lärdomsprovets undersökningsmetod var en enkätstudie, förfrågan bestod av sex frågor riktade till pedagoger inom småbarnpedagogiken, förskolan och skolan. Som metod har vi använt kvalitativ metod och i analysdelen innehållsanalys. I analysen av svaren har det använts identitetsnummer på enkäterna. Svaren har kategoriserats för att skapa en helhetsbild. I analysen har vi sökt efter likheter och olikheter för att dra sammanfattningar. Direkta citat har använts för att få fram åsikter.
Resultatet visar att välfungerande lösningar är övergångsmöten där pedagogerna träffas för att utbyta viktig information, bekantningsdagar där barnen får träffa sina blivande pedagoger och övergångsaktiviter där man tillsammans med dom nya pedagogerna gör olika aktiviteter. Resultatet visar att coronapandemin har medfört begräsningar. Coronapandemin har påverkat fysiska övergångsmöten med att de har tvingats hålla på distans. Bekantningsdagar och överföringsaktiviteter har varit ute och i mindre utsträckning.
Pedagogerna hade som utvecklingsförslag att barnen kunde mera få träffas och bekanta sig med den blivande miljön, samarbetet önskas ske kontinuerligt så att övergångarna blir smidiga som möjligt och det bildas en enhetlig lärostig för barnen.