Tuoksumarkkinointi hotelli- ja ravintola-alalla
Lampinen, Ella (2021)
Lampinen, Ella
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025152
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, olisiko tuoksumarkkinoinnin lisääminen Suomen hotelli- ja ravintola-alan yrityksissä kannattavaa yrityksille sekä kuluttajille. Työn alatavoitteet sisälsivät kysymykset siitä, kuinka tuoksumarkkinoinnista voitaisiin hyötyä, kuka siitä hyötyisi sekä millaisena tuoksumarkkinointi oikein koetaan sekä kuluttajien että alan ammattilaisten näkökulmasta. Vastaukset tavoitteisiin saavutettiin tarkastelemalla aiemmin luotuja tutkimuksia aiheesta, juttelemalla ammattilaisille ja luomalla opinnäytetyötä varten kuluttajille suunnattu kysely sekä hotelli- ja ravintola-alan markkinoinnin ammattilaisille suunnattu kvalitatiivinen haastattelu. Opinnäytetyö tarkasteli hajuaistin historiaa eliöiden kehityksessä sekä sitä, miten tärkeä hajuaisti on ollut näiden eliöiden selviytymisen kannalta. Opinnäytetyöstä selvisi, miksi hajuaisti on yksi vanhimmasta ja tehokkaimmista aisteista, joita ihmisille on kehittynyt. Opinnäytetyöstä selvisi myös, mitä tuoksumarkkinoinnilla opinnäytetyön asiayhteydessä tarkoitetaan sekä kuinka sitä on jo osattu hyödyntää niin ulkomailla kuin Suomessakin. Ulkomaalaiset tutkimukset sekä ammattilaisten haastattelut aiheesta antoivat tietoa siitä, miten tuoksumarkkinointia on osattu jo käyttää yritysten etuna. Lisäksi näistä selvisi, miten sitä voisi käyttää tehokkaammin Suomessakin yritysten näkyvyyden ja myynnin sekä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Tässä työssä käsiteltiin myös tuoksumarkkinoinnin etuja sekä mahdollisia heikkouksia. Näihin tuoksumarkkinoinnin negatiivisiin puoliin lukeutui etenkin hajusteyliherkkyydet sekä erilaiset allergiat. Suomessa tuoksumarkkinointia on tutkinut esimerkiksi Sevende Aromas vuodesta 2005, mutta tieto tuoksumarkkinoinnin eduista ei ole vielä saavuttanut kaikkia. Yleisen, käsillä olevan tiedon vähäisyydestä johtuen tuoksumarkkinoinnin käyttöönotto on saattanut tuntua monimutkaiselta prosessilta. Tuoksumarkkinoinnin etuihin lukeutui hajuaistin vahva yhteys muistiin sekä muistoihin, tutkimukset tuoksumarkkinoinnin avulla saavutetusta asiakastyytyväisyydestä sekä myyntiä ja näkyvyyttä edistävät vaikutukset. Opinnäytetyötä varten luotu kysely jaettiin eteenpäin kuluttajille erilaisia sosiaalisen median kanavia käyttäen, ja sitä kautta se tavoitti eniten nuoria aikuisia. Haastatteluihin markkinointialan ammattilaisia pyydettiin henkilökohtaisesti. Opinnäytetyön viimeisissä kappaleissa käsiteltiin kyselyn ja haastatteluiden tulokset ja tehtiin päätelmiä sekä yhteenvetoja siitä, millaiselta tuoksumarkkinoinnin tulevaisuus Suomen hotelli- ja ravintola-alalla näyttää. Tässä saavutettiin vastaus myös päätavoitteeseen alatavoitteiden ohella.