Järjestöt ja vertaisopintoryhmien motivointi
Malk, Tanja (2021)
Malk, Tanja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824330
Tiivistelmä
Opintokeskus Sivis on järjestöjen vapaan sivistystyön oppilaitos, ja vertaisopintoryhmät ovat osa sen koulutustoimintaa. Vertaisopintoryhmät ovat säännöllisesti ja itsenäisesti kokoontuvia opiskeluryhmiä, joilla on yhdessä suunniteltu opinnollinen tavoite. Ryhmät ovat yhdistysten sisällä olevia yhteisöjä, yleensä harrastus- ja toimintaryhmiä. Vertaisopintoryhmissä opitaan yhdessä vertaisten kanssa. Ryhmällä on ohjaaja, joka roolina on koordinoida ja tukea ryhmän opiskelua. Opintokeskus Siviksen toimintasuunnitelmaan on kirjattu vuodelle 2021 vertaisopintoryhmien toiminnan kehittäminen. Opinnäytetyö vastaa tähän kehittämistarpeeseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kiinnittävätkö Opintokeskus Siviksen jäsenjärjestöt huomiota vertaisopintoryhmien oppimismotivaation ylläpitämiseen ja mitä keinoja järjestöillä on vertaisopintoryhmien oppimismotivaation tukemiseen. Tavoitteena oli laatia ehdotus, miten Opintokeskus Sivis voi tukea järjestöjä vertaisopintoryhmien oppimismotivaatioon liittyvissä kysymyksissä. Tutkimuksellinen lähestymistapani oli laadullinen tapaustutkimus. Selvitin neljälle Opintokeskus Siviksen jäsenjärjestölle dokumenttianalyysin, haastattelun, kyselyn ja aineistotutkimuksen avulla järjestöjen pedagogisen tuen tarpeita oppimismotivaatioon liittyen. Tutkimustulosten pohjalta tein Opintokeskus Sivikselle ehdotuksen, miten järjestöjä voidaan tukea vertaisopintoryhmien motivoinnissa. Ehdotan opinnäytetyön tuloksissa, että järjestöjen ohjaajakoulutuksen pedagoginen osa luodaan yhtenäiseksi Siviksen verkkokoulutusmallin avulla. Toiseksi Sivis voi tukea järjestöjä käyttämään oppimisympäristöjä ja videoneuvottelupalveluja sekä ohjaajakoulutuksessa että vertaisopintoryhmien opiskelussa. Kolmanneksi ehdotan, että Sivis tukee vertaisopintoryhmien ohjaajien ja vertaisopintoryhmien osallistujien osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Neljänneksi ehdotan materiaalipankkia tai koulutuksellista osaa ohjaajakoulutukseen kaikkia järjestöjä yhdistävistä asioista, kuten yhdenvertaisuus, kestävä kehitys ja viestintä- ja digitaidot.