Hoitoisuusluokittelu HOIq-mittarin avulla päivystyksessä : yhden päivystyspoliklinikan hoitajien ja esimiehen kokemuksia
Tantarimäki, Neea (2021)
Tantarimäki, Neea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223425
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää erään päivystyksen hoitajien kokemuksia HOIq-mittarin soveltuvuudesta päivystyspoliklinikan potilaiden luokitteluun sekä mittarin vaikutuksia henkilöstöresurssien suunnitteluun sekä työhyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Vaasan keskussairaalan yhteispäivystyksessä aloitettavaa hoitoisuusluokittelua varten. Tutkimuskysymykset tässä työssä ovat: Miten päivystyksen hoitajat/esimiehet kokevat HOIq-mittarin käytön? Miten mittari henkilökunnan mielestä soveltuu päivystyksen potilaiden luokitteluun? Miten HOIq-mittarin avulla saadut tulokset ovat vaikuttaneet henkilöstöresursseihin, työn kuormittavuuteen sekä työhyvinvointiin?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu työhyvinvoinnista, työn kuormittavuudesta, työstressistä, työmotivaatiosta, päivystyspoliklinikasta, henkilöstösuunnittelusta sekä RAFAELA-järjestelmän HOIq-mittarista. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän hoitajaa ja yksikön esimies. Aineiston analysointi tehtiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta HOIq-mittarin soveltuvan päivystyksen potilaiden luokitteluun hyvin. Hoitoisuusluokittelusta saatujen tulosten perusteella yksikköön on nyt pandemia-aikana saatu lisää henkilökuntaa, henkilökuntaa on yksikön sisällä sijoitettu uudelleen ja hoitajien työvuoroja on muokattu niin, että henkilökuntaa on oikea määrä, oikeassa paikassa, oikeaan aikaan optimaalinen työkuorma huomioiden. Näiden lisäksi tärkeiksi teemoiksi haastatteluissa nousivat perehdytys, asenne ja kommunikointi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu työhyvinvoinnista, työn kuormittavuudesta, työstressistä, työmotivaatiosta, päivystyspoliklinikasta, henkilöstösuunnittelusta sekä RAFAELA-järjestelmän HOIq-mittarista. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän hoitajaa ja yksikön esimies. Aineiston analysointi tehtiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta HOIq-mittarin soveltuvan päivystyksen potilaiden luokitteluun hyvin. Hoitoisuusluokittelusta saatujen tulosten perusteella yksikköön on nyt pandemia-aikana saatu lisää henkilökuntaa, henkilökuntaa on yksikön sisällä sijoitettu uudelleen ja hoitajien työvuoroja on muokattu niin, että henkilökuntaa on oikea määrä, oikeassa paikassa, oikeaan aikaan optimaalinen työkuorma huomioiden. Näiden lisäksi tärkeiksi teemoiksi haastatteluissa nousivat perehdytys, asenne ja kommunikointi.