Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma sekä markkinakartoitus metsäkoneyritykselle
Leinonen, Outi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223346
Tiivistelmä
Tässä työssä tavoitteena oli tehdä alustava liiketoimintasuunnitelma yhden ketjun metsäkoneyritykselle, joka tulisi toimimaan Oulun pohjoispuolella. Yrittäjinä tulisivat toimimaan kaksi henkilöä, jotka ryhtyisivät jatkamaan erään lopettavan yrittäjän toimintaa. Yritysmuoto tulisi olemaan osakeyhtiö. Koneellisen puunkorjuun lisäksi palveluvalikoimaan kuuluisivat myös moottori- ja raivaussahatyöt. Riskeistä merkittävimpiä olisivat aluksi henkilöriskit ja taloudellinen liikkumavara. Hakattava puumäärä vaihtelee kausivaihtelun vuoksi vuodenaikojen mukaan hyvin paljon, mikä aiheuttaa huomattavia eroja kassavirtaan. Laskelmia tehtäessä ei ole käytetty konkreettisiin esimerkkeihin perustuvia tarkkoja lukuja, vaan ne on tehty arvioihin perustuen. Laskelmien perusteella toiminta tulisi olemaan tappiotonta neljännen toimintavuoden aikana.
Liiketoimintasuunnitelman lisäksi työ sisältää markkinointisuunnitelman ja markkinakartoituksen. Markkinoinnilla pyritään kasvattamaan tulosta, saamaan uusia asiakkaita ja lisäämään yrityksen tunnettuutta sen toiminta-alueella. Yritys mainostaisi toimintaansa sosiaalisessa mediassa, omilla verkkosivuillaan, lehdissä ja kylätapahtumissa. Markkinakartoituksessa arvioitiin alan työllisyystilannetta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa sekä siihen vaikuttavia seikkoja. Tehdasinvestoinnit Pohjois-Suomessa lisäävät puun kysyntää ja täten myös tarvetta korjuupalveluille.
Liiketoimintasuunnitelman lisäksi työ sisältää markkinointisuunnitelman ja markkinakartoituksen. Markkinoinnilla pyritään kasvattamaan tulosta, saamaan uusia asiakkaita ja lisäämään yrityksen tunnettuutta sen toiminta-alueella. Yritys mainostaisi toimintaansa sosiaalisessa mediassa, omilla verkkosivuillaan, lehdissä ja kylätapahtumissa. Markkinakartoituksessa arvioitiin alan työllisyystilannetta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa sekä siihen vaikuttavia seikkoja. Tehdasinvestoinnit Pohjois-Suomessa lisäävät puun kysyntää ja täten myös tarvetta korjuupalveluille.