Vanhempien kokemuksia ADHD-liiton vertaisvanhempitoiminnasta
Hiltunen, Pihla (2021)
Hiltunen, Pihla
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123058
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ADHD-liiton vertaisvanhempitoimintaa hyödyntäneiden vanhempien kokemuksia sen mahdollistamasta vertaistuesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää toiminnan kehittämistarpeita. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata seuraaviin kysymyksiin: millaista tukea ADHD-liiton vertaisvanhempitoiminta on antanut vertaistukea kaipaavien perheiden tilanteeseen, ja miten ADHD-liiton vertaisvanhempitoimintaa voisi vanhempien mielestä kehittää.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä ADHD-liiton kanssa. Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyksiä käyttäen ja niihin osallistui yhteensä kuusi vertaisvanhempitoimintaa hyödyntänyttä adhd-diagnosoidun lapsen vanhempaa. Aineisto kerättiin alkusyksyllä 2021. Haastatteluissa oli kolme teemaa: toimintaan ohjautuminen, kokemus vertaisvanhempitoiminnasta ja vertaisvanhempitoiminnan kehittäminen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Tutkimuksessa selvisi, että vertaisvanhemman antama tuki oli korvaamatonta uudessa elämäntilanteessa. Yhteydenpito vertaisvanhemman ja vanhemman välillä tapahtui sähköpostilla ja puhelimitse. Vertaisvanhempi antoi tukea jakamalla kokemus- ja faktatietoa. Vanhemmat saivat kannustusta ja vahvistusta vanhemmuuteen, toivoa tulevaisuuteen ja käytännön vinkkejä arkeen. Vertaisvanhempi koettiin luotettavaksi, avoimeksi ja kunnioittavaksi, ja vertaisvanhemmalla oli samanlainen kokemusmaailma tuettavan kanssa. Vertaistuesta saatu hyöty riippui yhteydenpidon onnistumisesta. Kehitettävät asiat liittyivät yhteydenpitoon ja tukisuhteen seurantaan. Lisäksi haastatteluissa nostettiin esiin kehittämistarpeena ADHD-liiton näkyvyyden lisääminen.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä ADHD-liiton kanssa. Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina etäyhteyksiä käyttäen ja niihin osallistui yhteensä kuusi vertaisvanhempitoimintaa hyödyntänyttä adhd-diagnosoidun lapsen vanhempaa. Aineisto kerättiin alkusyksyllä 2021. Haastatteluissa oli kolme teemaa: toimintaan ohjautuminen, kokemus vertaisvanhempitoiminnasta ja vertaisvanhempitoiminnan kehittäminen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Tutkimuksessa selvisi, että vertaisvanhemman antama tuki oli korvaamatonta uudessa elämäntilanteessa. Yhteydenpito vertaisvanhemman ja vanhemman välillä tapahtui sähköpostilla ja puhelimitse. Vertaisvanhempi antoi tukea jakamalla kokemus- ja faktatietoa. Vanhemmat saivat kannustusta ja vahvistusta vanhemmuuteen, toivoa tulevaisuuteen ja käytännön vinkkejä arkeen. Vertaisvanhempi koettiin luotettavaksi, avoimeksi ja kunnioittavaksi, ja vertaisvanhemmalla oli samanlainen kokemusmaailma tuettavan kanssa. Vertaistuesta saatu hyöty riippui yhteydenpidon onnistumisesta. Kehitettävät asiat liittyivät yhteydenpitoon ja tukisuhteen seurantaan. Lisäksi haastatteluissa nostettiin esiin kehittämistarpeena ADHD-liiton näkyvyyden lisääminen.