Ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ääniliitännäisiä ostettaessa
Jokinen, Ville (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122973
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona äänitekniikan alalla kansainvälisesti toimivalle oeksound Oy:lle, joka tuottaa ja myy äänenkäsittelyohjelmissa käytettäviä ääniliitännäisiä. Työ toteutettiin kevään ja syksyn 2021 aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat äänitekniikan alalla toimivien ostopäätöksiin ääniliitännäisiä ostettaessa ja millaisia eroja kyseisissä tekijöissä on toimeksiantajan asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden välillä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessin vaiheita, ja sisältömarkkinointia. Teoreettisen viitekehyksen aineistot koottiin laajasti kotimaisen ja kansainvälisen ammattikirjallisuuden, tilastotietojen, sekä ajankohtaisten internetlähteiden avulla.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, johon kerättiin vastauksia kesäkuun 2021 aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin internetin välityksellä Webropol-kyselytyökalua käyttäen. Kyselylomakkeen linkkiä jaettiin äänitekniikkaan ja ääniliitännäisiin keskittyneissä sosiaalisen median yhteisöissä ja verkkoyhteisöissä, sekä toimeksiantajan Instagram-tilin tarinoissa. Tutkimukseen osallistui 331 tutkimuksen perusjoukkoon kuuluvaa henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että ääniteollisuuteen liittyviä uutisia ja trendejä seurataan
etenkin sosiaalisen median kanavien, omien yhteisöjen ja uutiskirjeiden välityksellä. Ääniliitännäisiä käyttävät pitävät opettavaista videosisältöä ja puskaradiota korkeassa arvossa.
Ääniliitännäisiä ostetaan yleisimmin suoraan valmistajilta, ja ostokset halutaan maksaa yhdellä kerralla kokonaan. Ääniliitännäisiin vuosittain käytettävät rahamäärät vaihtelevat suuresti, ja ominaisuuksia sekä hintaa pidetään tärkeimpinä ostamiseen vaikuttavina tekijöinä. Toimeksiantajan asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat ovat suurimmilta osin samankaltaisia ryhmiä, mutta myös merkitseviä eroavaisuuksia on.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat äänitekniikan alalla toimivien ostopäätöksiin ääniliitännäisiä ostettaessa ja millaisia eroja kyseisissä tekijöissä on toimeksiantajan asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden välillä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessin vaiheita, ja sisältömarkkinointia. Teoreettisen viitekehyksen aineistot koottiin laajasti kotimaisen ja kansainvälisen ammattikirjallisuuden, tilastotietojen, sekä ajankohtaisten internetlähteiden avulla.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, johon kerättiin vastauksia kesäkuun 2021 aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin internetin välityksellä Webropol-kyselytyökalua käyttäen. Kyselylomakkeen linkkiä jaettiin äänitekniikkaan ja ääniliitännäisiin keskittyneissä sosiaalisen median yhteisöissä ja verkkoyhteisöissä, sekä toimeksiantajan Instagram-tilin tarinoissa. Tutkimukseen osallistui 331 tutkimuksen perusjoukkoon kuuluvaa henkilöä.
Tutkimustulokset osoittivat, että ääniteollisuuteen liittyviä uutisia ja trendejä seurataan
etenkin sosiaalisen median kanavien, omien yhteisöjen ja uutiskirjeiden välityksellä. Ääniliitännäisiä käyttävät pitävät opettavaista videosisältöä ja puskaradiota korkeassa arvossa.
Ääniliitännäisiä ostetaan yleisimmin suoraan valmistajilta, ja ostokset halutaan maksaa yhdellä kerralla kokonaan. Ääniliitännäisiin vuosittain käytettävät rahamäärät vaihtelevat suuresti, ja ominaisuuksia sekä hintaa pidetään tärkeimpinä ostamiseen vaikuttavina tekijöinä. Toimeksiantajan asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat ovat suurimmilta osin samankaltaisia ryhmiä, mutta myös merkitseviä eroavaisuuksia on.