Esihenkilö- ja alaistaidot työhyvinvoinnin kehittämisessä
Kokkonen, Ulla; Ribeiro de Oliveira, Alexandra (2021)
Kokkonen, Ulla
Ribeiro de Oliveira, Alexandra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022787
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään esihenkilö- ja alaistaitoja työhyvinvoinnin kehittämisessä. Opinnäytetyössä pohdittiin tulevaisuuden muuttuvan työelämän osaamistarpeita, niin alaisen kuin esihenkilön näkökulmasta. Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä teoriaa ja tietoa muun muassa siitä, kuinka johtaminen ja alaistaidot vaikuttavat työhyvinvointiin ja kuinka näitä taitoja voi työntekijä itse kehittää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kirjallisuuden avulla työhyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin erityisesti esihenkilö- ja alaistaitojen näkökulmasta. Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla tässä työssä tutkittiin, jo olemassa olevia opinnäytetöitä ja niiden tutkimuksia työhyvinvoinnista pohjautuen tämän työn teoria osuuteen.
Tuloksista kävi ilmi, että hyvinvointi nähdään osana kokonaisvaltaista työhyvinvointia. Organisaatioissa on ymmärretty työhyvinvoinnin tärkeys, mutta siihen tulisi panostaa vielä enemmän. Esihenkilöltä odotetaan johtamistaitoja, osaamisen kehittämistä, hyvää perehdyttämistä, suoritusten palkitsemista, ohjaamista tavoitteisiin. Esihenkilötaitoihin on selkeästi noussut sosiaaliset taidot, kuten tunneälykkyys, empatia, kannustaminen, innostaminen, luottamus, avomielisyys ja arvostus.
Alaistaidot ovat tärkeässä roolissa työhyvinvoinnissa. Tärkeimmiksi alaistaitojen piirteiksi nousivat itsensä johtaminen, vastuu, positiivisuus, tasavertaisuus ja arvostus. Itsestään huolehtiminen on alaisen tärkeimpiä taitoja hallita, koska se vaikuttaa henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen ja näin ollen sillä on suora yhteys työnmielekkyyteen ja -tehokkuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kirjallisuuden avulla työhyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin erityisesti esihenkilö- ja alaistaitojen näkökulmasta. Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla tässä työssä tutkittiin, jo olemassa olevia opinnäytetöitä ja niiden tutkimuksia työhyvinvoinnista pohjautuen tämän työn teoria osuuteen.
Tuloksista kävi ilmi, että hyvinvointi nähdään osana kokonaisvaltaista työhyvinvointia. Organisaatioissa on ymmärretty työhyvinvoinnin tärkeys, mutta siihen tulisi panostaa vielä enemmän. Esihenkilöltä odotetaan johtamistaitoja, osaamisen kehittämistä, hyvää perehdyttämistä, suoritusten palkitsemista, ohjaamista tavoitteisiin. Esihenkilötaitoihin on selkeästi noussut sosiaaliset taidot, kuten tunneälykkyys, empatia, kannustaminen, innostaminen, luottamus, avomielisyys ja arvostus.
Alaistaidot ovat tärkeässä roolissa työhyvinvoinnissa. Tärkeimmiksi alaistaitojen piirteiksi nousivat itsensä johtaminen, vastuu, positiivisuus, tasavertaisuus ja arvostus. Itsestään huolehtiminen on alaisen tärkeimpiä taitoja hallita, koska se vaikuttaa henkiseen ja fyysiseen jaksamiseen ja näin ollen sillä on suora yhteys työnmielekkyyteen ja -tehokkuuteen.