RM Bilebändin brändilupauksen rakentaminen
Marjomäki, Mikael (2021)
Marjomäki, Mikael
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää RM Bilebändin brändiin liitettäviä mielikuvia ja kokemuksia asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändiin. Opinnäytetyössä perehdytään brändin identiteettiin ja brändin mielikuviin, brändin merkitykseen, brändiviestintään ja brändin tutkimiseen ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa RM Bilebändin brändiin liittyvä bränditutkimus. RM Bilebändin osalta haluttiin selvittää, kuinka uusi brändi oli vaikuttanut tilaajien sekä yleisön näkökulmasta yhtyeen nykyiseen suosioon ja lähestyttävyyteen. Bränditutkimuksessa selvinneiden tulosten pohjalta on tarkoitus esittää RM Bilebändille uusi yhtenäinen brändilupaus, jonka pohjalle yritys pystyy rakentamaan uudistuneen brändinsä. Tulosten avulla yritys ja bändi tiedostavat nykyiset kehityskohdat ja pystyvät täten suunnittelemaan lopullista brändin arvolupausta haastattelujen avulla.
Tavoitteena oli kehittää yritystä, joten päädyttiin toteuttamaan puolistrukturoitu haastattelututkimus. Tutkimukseen haastateltiin kuutta RM Bilebändin tilaajaa edellisen vuoden ajalta. Kaikki haastateltavat olivat olleet yhteydessä yhtyeeseen tilauksen alkuvaiheista saakka. Haastatteluissa selvisi yhtyeen nykytila, sen kehityskohdat sekä onnistumiset. Tuloksista selvisi, että RM Bilebändi koettiin hinta-laatusuhteeltaan erinomaiseksi ja jokainen haastateltu kertoi suositelleen yhtyettä myös läheisilleen sekä tuttaville. Vastaajat kokivat, että yhteistyö sujui mutkattomasti koko yhteistyöprosessin ajan. Opinnäytetyön tulosten avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään toimintaa myös jatkossa enemmän asiakaslähtöisempään suuntaan. Työssä esitetään myös uusi RM Bilebändin brändilupaus.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa RM Bilebändin brändiin liittyvä bränditutkimus. RM Bilebändin osalta haluttiin selvittää, kuinka uusi brändi oli vaikuttanut tilaajien sekä yleisön näkökulmasta yhtyeen nykyiseen suosioon ja lähestyttävyyteen. Bränditutkimuksessa selvinneiden tulosten pohjalta on tarkoitus esittää RM Bilebändille uusi yhtenäinen brändilupaus, jonka pohjalle yritys pystyy rakentamaan uudistuneen brändinsä. Tulosten avulla yritys ja bändi tiedostavat nykyiset kehityskohdat ja pystyvät täten suunnittelemaan lopullista brändin arvolupausta haastattelujen avulla.
Tavoitteena oli kehittää yritystä, joten päädyttiin toteuttamaan puolistrukturoitu haastattelututkimus. Tutkimukseen haastateltiin kuutta RM Bilebändin tilaajaa edellisen vuoden ajalta. Kaikki haastateltavat olivat olleet yhteydessä yhtyeeseen tilauksen alkuvaiheista saakka. Haastatteluissa selvisi yhtyeen nykytila, sen kehityskohdat sekä onnistumiset. Tuloksista selvisi, että RM Bilebändi koettiin hinta-laatusuhteeltaan erinomaiseksi ja jokainen haastateltu kertoi suositelleen yhtyettä myös läheisilleen sekä tuttaville. Vastaajat kokivat, että yhteistyö sujui mutkattomasti koko yhteistyöprosessin ajan. Opinnäytetyön tulosten avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään toimintaa myös jatkossa enemmän asiakaslähtöisempään suuntaan. Työssä esitetään myös uusi RM Bilebändin brändilupaus.