Käyttöliittymäkuvitus ainutlaatuisen käyttökokemuksen luojana : käyttöliittymäkuvitusten merkitys ja käyttökohteet
Nevala, Maria (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722150
Tiivistelmä
Kuvien ja kuvitusten avulla ihminen on vuosituhansien ajan ilmaissut tunteitaan, kertonut tarinoita ja välittänyt viestejä. Tämä jatkumo yltää elämäämme hetkeen, jossa teknologiset ratkaisut ovat entistä merkittävämmässä roolissa. Ihmisellä on kuitenkin halu omien inhimillisten tarpeiden täyttämiseen, johon pyritään vastaamaan kasvattamalla digitaalisten palveluiden kokemuksellisuutta.
Tässä työssä tutkitaan, miten käyttöliittymäkuvitusten avulla voidaan lisätä palveluiden ainutlaatuisuutta ja kokemuksellisuutta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia kuvitustyyppejä digitaalisissa käyttöliittymissä on, missä yhteyksissä niitä käytetään ja miten ne parantavat käyttökokemusta. Tutkimuksen tavoitteena on vahvistaa ennakkokäsitystä kuvituksien merkityksellisestä roolista käyttökokemuksen ja käytettävyyden luojana.
Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän Suomessa toimivan yrityksen verkkosivustoilla, verkkopalveluissa ja mobiilisovelluksissa hyödynnettyjä kuvituksia. Havainnoimalla tarkasteltiin erityisesti sitä, millaisissa käyttöyhteyksissä kuvituksia käytetään ja millaisia tehtäviä niillä on käyttökokemuksen luojina. Esille nousseita huomioita peilattiin käyttökokemuksen ja käytettävyyden tunnettuihin periaatteisiin sekä käyttökokemuksen prosessointiin liittyviin teorioihin.
Tutkimus osoitti kuvituksilla olevan useita ominaisuuksia, joiden avulla palvelun käyttökokemusta voidaan parantaa eri käyttötilanteissa. Kuvitukset lisäävät palvelun ymmärrettävyyttä, tunnistettavuutta ja miellyttävyyttä, ja niiden kautta käyttäjä voi kokea inhimillisiä tunteita ollessaan vuorovaikutuksessa digitaalisten järjestelmien kanssa. Taidokkaasti käytettynä kuvitukset parantavat palvelun käyttökokemusta ja niitä voidaan hyödyntää yrityksen strategisten päämäärien saavuttamiseksi.
Tässä työssä tutkitaan, miten käyttöliittymäkuvitusten avulla voidaan lisätä palveluiden ainutlaatuisuutta ja kokemuksellisuutta. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia kuvitustyyppejä digitaalisissa käyttöliittymissä on, missä yhteyksissä niitä käytetään ja miten ne parantavat käyttökokemusta. Tutkimuksen tavoitteena on vahvistaa ennakkokäsitystä kuvituksien merkityksellisestä roolista käyttökokemuksen ja käytettävyyden luojana.
Tutkimuksessa tarkasteltiin neljän Suomessa toimivan yrityksen verkkosivustoilla, verkkopalveluissa ja mobiilisovelluksissa hyödynnettyjä kuvituksia. Havainnoimalla tarkasteltiin erityisesti sitä, millaisissa käyttöyhteyksissä kuvituksia käytetään ja millaisia tehtäviä niillä on käyttökokemuksen luojina. Esille nousseita huomioita peilattiin käyttökokemuksen ja käytettävyyden tunnettuihin periaatteisiin sekä käyttökokemuksen prosessointiin liittyviin teorioihin.
Tutkimus osoitti kuvituksilla olevan useita ominaisuuksia, joiden avulla palvelun käyttökokemusta voidaan parantaa eri käyttötilanteissa. Kuvitukset lisäävät palvelun ymmärrettävyyttä, tunnistettavuutta ja miellyttävyyttä, ja niiden kautta käyttäjä voi kokea inhimillisiä tunteita ollessaan vuorovaikutuksessa digitaalisten järjestelmien kanssa. Taidokkaasti käytettynä kuvitukset parantavat palvelun käyttökokemusta ja niitä voidaan hyödyntää yrityksen strategisten päämäärien saavuttamiseksi.