Elinkeinoelämä ja logistiikka liikenteen strategisissa suunnitelmissa 1990-2021
Peiponen, Joel (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Peiponen, Joel
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321305
Tiivistelmä
Elinkeinoelämän ja logistiikan kilpailukykyyn ja toimintaan vaikuttavat liikennepoliittiset ja strategiset päätökset. Opinnäytetyössä tarkastellaan miten elinkeinoelämä ja logistiikka näyttäytyy ja millä tavalla sitä on käsitelty liikenteen strategisissa julkaisuissa 1990-luvulta lähtien.
Viitekehyksenä työssä käytetään tarkasteluajanjakson aikaista elinkeinorakennetta. Viitekehyksessä kuvaillaan alueellisia ominaisuuksia ja alueiden kehittymistä. Kappaleessa esitetään asiat, jotka vaikuttavat elinkeinorakenteeseen ja esitetään elinkeinorakenteen vaikutuksia strategisiin linjauksiin.
Elinkeinoelämän näkökulmasta positiivisessa valossa nousee esiin meriliikenne ja siihen liittyvät verohelpotukset. Tulokset osoittavat myös, että raideliikenteessä huomioidaan vähenevissä määrin teollisuuden ja logistiikan tarpeita, kun sitä verrataan henkilöjunaliikenteeseen ja tarkasteluajanjakson alkupäähän. Maanteiden osuus korostuu 1990- luvulla meriliikenteen lisäksi erityisen tärkeinä elinkeinoelämän kannalta. Tämä näyttäytyy muun muassa väyläverkon nopeana kehittymisenä sekä korkeana palvelutasona.
Keskeinen jatkotutkimusaihe olisi reflektoida ja sanoittaa selkeämmin elinkeinoelämän ja logistiikan roolia segmettikohtaisesti liikennejärjestelmäsuunnittelun kontekstissa, kuten esimerkiksi elinkeinoelämän ja strategisen liikennejärjestelmätyön vastavuoroisia vaikutuksia.
Opinnäytetyö laadittiin Väyläviraston ja Kaakkois-Suomen ELY-Keskuksen toimesta. Opinnäytetyö on osa Väyläviraston julkaisussarjaa. The competitiveness and operation of Finnish industries and logistics are affected by transport policies and strategic decisions. The thesis examines how industries and logistics have been addressed in strategic publications on transport since the 1990s till today in 2021.
The framework of this thesis is the economic structure of Finland between the years 1990-2021. The framework describes regional characteristics and regional development. The chapter presents issues that affect the business structure and the effects of the business structure on strategic policies.
From a business perspective, especially maritime transport and related tax breaks stand out in a positive light. The results also show that rail transport takes into account the needs of industry and logistics to a lesser extent when compared to passenger transport and the beginning of the reference period. In addition to maritime transport, highways are particularly important for the economy in the 1990s. This appears, among other things, in the rapid development of the road network and as a high service level.
A key topic for further research would be to reflect and articulate more clearly the role of business and logistics on a segment-by-segment basis in the context of transport system design. Such as the interactions between business and strategic transport system work.
The thesis was prepared together with the Finnish Transport Infrastructure Agency and with the Centre for Economic Development, Transport, and the Environment Center of Southeast Finland. The thesis is part of the Finnish Transport Infrastructure Agency publication series.
Viitekehyksenä työssä käytetään tarkasteluajanjakson aikaista elinkeinorakennetta. Viitekehyksessä kuvaillaan alueellisia ominaisuuksia ja alueiden kehittymistä. Kappaleessa esitetään asiat, jotka vaikuttavat elinkeinorakenteeseen ja esitetään elinkeinorakenteen vaikutuksia strategisiin linjauksiin.
Elinkeinoelämän näkökulmasta positiivisessa valossa nousee esiin meriliikenne ja siihen liittyvät verohelpotukset. Tulokset osoittavat myös, että raideliikenteessä huomioidaan vähenevissä määrin teollisuuden ja logistiikan tarpeita, kun sitä verrataan henkilöjunaliikenteeseen ja tarkasteluajanjakson alkupäähän. Maanteiden osuus korostuu 1990- luvulla meriliikenteen lisäksi erityisen tärkeinä elinkeinoelämän kannalta. Tämä näyttäytyy muun muassa väyläverkon nopeana kehittymisenä sekä korkeana palvelutasona.
Keskeinen jatkotutkimusaihe olisi reflektoida ja sanoittaa selkeämmin elinkeinoelämän ja logistiikan roolia segmettikohtaisesti liikennejärjestelmäsuunnittelun kontekstissa, kuten esimerkiksi elinkeinoelämän ja strategisen liikennejärjestelmätyön vastavuoroisia vaikutuksia.
Opinnäytetyö laadittiin Väyläviraston ja Kaakkois-Suomen ELY-Keskuksen toimesta. Opinnäytetyö on osa Väyläviraston julkaisussarjaa.
The framework of this thesis is the economic structure of Finland between the years 1990-2021. The framework describes regional characteristics and regional development. The chapter presents issues that affect the business structure and the effects of the business structure on strategic policies.
From a business perspective, especially maritime transport and related tax breaks stand out in a positive light. The results also show that rail transport takes into account the needs of industry and logistics to a lesser extent when compared to passenger transport and the beginning of the reference period. In addition to maritime transport, highways are particularly important for the economy in the 1990s. This appears, among other things, in the rapid development of the road network and as a high service level.
A key topic for further research would be to reflect and articulate more clearly the role of business and logistics on a segment-by-segment basis in the context of transport system design. Such as the interactions between business and strategic transport system work.
The thesis was prepared together with the Finnish Transport Infrastructure Agency and with the Centre for Economic Development, Transport, and the Environment Center of Southeast Finland. The thesis is part of the Finnish Transport Infrastructure Agency publication series.