Visuaalisuus sisältömarkkinoinnin ytimenä Instagramissa
Rahman, Rania (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111019659
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kirjallisuuteen visuaalisesta markkinoinnista ja viestinnästä sekä sisältömarkkinoinnista ja Instagramin eri ominaisuuksista. Kirjallisuuteen perustuen tavoitteena oli tarkastella, millainen vaikutus visuaalisilla kuvilla sekä videoilla on sosiaalisen median markkinoinnissa. Tavoitteena oli kirjallisuuteen pohjautuen tuottaa opas B2C (Business to Consumer) yrityksille, jonka avulla he voivat luoda Instagram-tilistään visuaalisesti näyttävämmän ja kiinnostavamman.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa perehdyttiin aiheen kirjallisuuteen ja analysoitiin eri yritysten ja sosiaalisen median vaikuttajan Instagram-tilejä. Kirjallisuuteen ja Instagram-tileihin perehtymisen sekä niiden analysoinnin pohjalta tuotettiin vinkkejä antava opas B2C yrityksille visuaalisesti näyttävämmän Instagramin toteuttamiseen.
Työssä hyödynnetyn kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että visuaaliset kuvat ja videot sisältömarkkinoinnissa lisäävät huomattavasti bränditietoisuutta, ihmisten kiinnostusta ja sitouttamista yrityksiin sekä kilpailijoista erottautumista. Kirjallisuuden perustella voidaan myös todeta, että visuaalisilla kuvilla on myös huomattava positiivinen vaikutus hakutuloksissa. Hakukoneet suosivat visuaalisia kuvia, mikä puolestaan auttaa yritysten näkyvyyden parantamisessa.
Työstä ja oppaasta saatuja tietoja voivat hyödyntää etenkin B2C yritykset markkinointinsa suunnittelussa ja toteuttamisessa. Sisältömarkkinointi Instagramissa on erittäin potentiaalinen markkinoinnin keino toteuttaa visuaalista ja omaa kohderyhmää aidosti kiinnostavaa ja sitouttavaa sisältöä. The aim of the thesis was to get acquainted with the literature on visual marketing and communication as well as content marketing and various features of Instagram. Based on the literature, the aim was to consider the impact of visual images and videos on social media marketing. The aim was also to produce a guide for B2C (Business to Consumer) companies based on the literature which would help them to make their Instagram account more visually appealing and interesting.
The work was implemented as a functional thesis in which the literature of the subject was examined and various companies’ and social media influencer´s Instagram accounts were analyzed. Based on the literature and analysis of various Instagram accounts a tip guide for B2C companies was produced to implement a more visually appealing Instagram.
Based on the literature exploited at the thesis work, it can be said that visual images and videos in content marketing significantly increase brand awareness, people´s interest and commitment to companies and differentiation from competitors. Based on the literature, it can also be stated that visual images also have a significant positive effect on search results. Search engines prefer visual images which in turn helps to increase the visibility of companies.
Information obtained from the work and guide can be utilized in particular by B2C companies in the design and implementation of their marketing. Content marketing on Instagram is a very potential marketing tool to implement visual and engaging content that the target group is genuinely interested in.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa perehdyttiin aiheen kirjallisuuteen ja analysoitiin eri yritysten ja sosiaalisen median vaikuttajan Instagram-tilejä. Kirjallisuuteen ja Instagram-tileihin perehtymisen sekä niiden analysoinnin pohjalta tuotettiin vinkkejä antava opas B2C yrityksille visuaalisesti näyttävämmän Instagramin toteuttamiseen.
Työssä hyödynnetyn kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että visuaaliset kuvat ja videot sisältömarkkinoinnissa lisäävät huomattavasti bränditietoisuutta, ihmisten kiinnostusta ja sitouttamista yrityksiin sekä kilpailijoista erottautumista. Kirjallisuuden perustella voidaan myös todeta, että visuaalisilla kuvilla on myös huomattava positiivinen vaikutus hakutuloksissa. Hakukoneet suosivat visuaalisia kuvia, mikä puolestaan auttaa yritysten näkyvyyden parantamisessa.
Työstä ja oppaasta saatuja tietoja voivat hyödyntää etenkin B2C yritykset markkinointinsa suunnittelussa ja toteuttamisessa. Sisältömarkkinointi Instagramissa on erittäin potentiaalinen markkinoinnin keino toteuttaa visuaalista ja omaa kohderyhmää aidosti kiinnostavaa ja sitouttavaa sisältöä.
The work was implemented as a functional thesis in which the literature of the subject was examined and various companies’ and social media influencer´s Instagram accounts were analyzed. Based on the literature and analysis of various Instagram accounts a tip guide for B2C companies was produced to implement a more visually appealing Instagram.
Based on the literature exploited at the thesis work, it can be said that visual images and videos in content marketing significantly increase brand awareness, people´s interest and commitment to companies and differentiation from competitors. Based on the literature, it can also be stated that visual images also have a significant positive effect on search results. Search engines prefer visual images which in turn helps to increase the visibility of companies.
Information obtained from the work and guide can be utilized in particular by B2C companies in the design and implementation of their marketing. Content marketing on Instagram is a very potential marketing tool to implement visual and engaging content that the target group is genuinely interested in.