Hemostaasi ja diagnostiikka: verkko-oppimateriaali
Karjala, Jenni; Kilpelä, Kristiina (2021)
Karjala, Jenni
Kilpelä, Kristiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100618404
Tiivistelmä
Hemostaasi on elimistössä tapahtuva tarkkaan säädelty ketjureaktio, jonka tarkoituksena on korjata verisuonivaurio. Häiriöt hemostaasin toiminnassa voivat aiheuttaa verenvuotoja tai verisuonitukoksia. Hemostaasi voi häiriintyä esimerkiksi perinnöllisten tekijöiden, tulehdusmuutosten, malignien muutosten, verisuonivaurioiden, erilaisten sairauksien, kirurgisten toimenpiteiden tai lääkitysten vaikutuksesta. Häiriöt jaetaan verenvuoto- ja tukostaipumuksiin. Hemostaasin toimintaa ja sen häiriintymisen syitä voidaan tutkia laboratoriotutkimusten avulla. Hemostaasitutkimukset ovat yleisiä laboratoriotutkimuksia, joita käytetään esimerkiksi akuuttien hyytymishäiriöiden diagnostiikassa ja seurannassa, verenvuototaipumusten ja laskimotukostaipumusten selvittämisessä, sekä antitromboottisen lääkehoidon seurannassa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itsenäistä opiskelua tukeva verkko-oppimateriaali hemostaasin vaiheista, hemostaasin häiriöistä ja häiriöiden diagnostiikasta Oulun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa verkko-oppimateriaali, joka edistää bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista ja hematologian ja verensiirtotoiminnan opintojakson oppimistavoitteisiin pääsemistä. Tavoitteena oli myös kehittää verkko-oppimateriaalin avulla hematologian ja verensiirtotoiminnan opintojakson toteutusta, jotta aiheen itsenäinen opiskelu olisi opiskelijoille mahdollisimman mielenkiintoista ja motivoivaa.
Verkko-oppimateriaali koottiin käyttäen ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä. Verkko-oppimateriaalin sisällön suunnittelussa, Webropol-palautekyselyn laatimisessa ja kyselyn vastausten analysoinnissa hyödynnettiin verkko-oppimateriaaleille laadittuja laatukriteereitä. Palautekysely suunnattiin toisen vuosikurssin bioanalyytikko-opiskelijoille ja siihen vastasi 16 henkilöä. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että verkko-oppimateriaalin laatukriteerit toteutuivat tavoitteisiin nähden hyvin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itsenäistä opiskelua tukeva verkko-oppimateriaali hemostaasin vaiheista, hemostaasin häiriöistä ja häiriöiden diagnostiikasta Oulun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa verkko-oppimateriaali, joka edistää bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista ja hematologian ja verensiirtotoiminnan opintojakson oppimistavoitteisiin pääsemistä. Tavoitteena oli myös kehittää verkko-oppimateriaalin avulla hematologian ja verensiirtotoiminnan opintojakson toteutusta, jotta aiheen itsenäinen opiskelu olisi opiskelijoille mahdollisimman mielenkiintoista ja motivoivaa.
Verkko-oppimateriaali koottiin käyttäen ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä. Verkko-oppimateriaalin sisällön suunnittelussa, Webropol-palautekyselyn laatimisessa ja kyselyn vastausten analysoinnissa hyödynnettiin verkko-oppimateriaaleille laadittuja laatukriteereitä. Palautekysely suunnattiin toisen vuosikurssin bioanalyytikko-opiskelijoille ja siihen vastasi 16 henkilöä. Saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että verkko-oppimateriaalin laatukriteerit toteutuivat tavoitteisiin nähden hyvin.