4-5-vuotiaiden lasten osallisuus päiväkodin arjessa : Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lasten osallisuudesta
Herlin, Maria; Kaivokallio, Milja; Pesonen, Riikka (2021)
Herlin, Maria
Kaivokallio, Milja
Pesonen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418337
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 4–5-vuotiaiden lasten osallisuutta sekä sen toteutumista päiväkodin arjessa varhaiskasvatusalalla työskentelevien näkökulmasta. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Lappeenrannassa sijaitseva Tirikan päiväkoti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada uusia ideoita ja keinoja lasten osallisuuden vahvistamiseksi ja lisäämiseksi. Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksessa työskenteleville henkilöille sekä tulevaisuuden työntekijöille. Tarkoituksena oli myös se, että jokainen varhaiskasvatusalalla työskentelevä voisi tämän opinnäytetyön avulla saada uusia ideoita ja keinoja lapsen osallisuuden vahvistamiseksi, joita voisi käyttää ja hyödyntää omalla työkentällä varhaiskasvatuksen parissa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui internetin välityksellä toteutettu kysely. Kyseinen aineistonkeruumenetelmä antoi vastaajille mahdollisuuden vastata omin sanoin valmiiksi laadittuihin kysymyksiin, jotka olivat kaikille samat.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu lapsen osallisuuteen, aiheeseen liittyviin lakeihin, 4–5-vuotiaiden lasten kehitykseen sekä siihen, millaista varhaiskasvatus on ollut ennen ja nyt.
Kyselyn tulosten perusteella lapsilla on lukuisia eri mahdollisuuksia osallistua päiväkodissa tapahtuvan toiminnan suunniteluun. Esiin nousivat lastenkokoukset sekä avoimet keskustelut lasten toiveista. Osallisuuden toteutumisessa koettiin olevan myös haasteita, esimerkiksi se, ettei jokainen lapsi pysty osallistumaan tasapuolisesti toiminnan suunnitteluun. Lisäksi lasten erilaiset persoonat saatettiin kokea osallisuuden toteutumisessa yhtenä haasteena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada uusia ideoita ja keinoja lasten osallisuuden vahvistamiseksi ja lisäämiseksi. Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksessa työskenteleville henkilöille sekä tulevaisuuden työntekijöille. Tarkoituksena oli myös se, että jokainen varhaiskasvatusalalla työskentelevä voisi tämän opinnäytetyön avulla saada uusia ideoita ja keinoja lapsen osallisuuden vahvistamiseksi, joita voisi käyttää ja hyödyntää omalla työkentällä varhaiskasvatuksen parissa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui internetin välityksellä toteutettu kysely. Kyseinen aineistonkeruumenetelmä antoi vastaajille mahdollisuuden vastata omin sanoin valmiiksi laadittuihin kysymyksiin, jotka olivat kaikille samat.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu lapsen osallisuuteen, aiheeseen liittyviin lakeihin, 4–5-vuotiaiden lasten kehitykseen sekä siihen, millaista varhaiskasvatus on ollut ennen ja nyt.
Kyselyn tulosten perusteella lapsilla on lukuisia eri mahdollisuuksia osallistua päiväkodissa tapahtuvan toiminnan suunniteluun. Esiin nousivat lastenkokoukset sekä avoimet keskustelut lasten toiveista. Osallisuuden toteutumisessa koettiin olevan myös haasteita, esimerkiksi se, ettei jokainen lapsi pysty osallistumaan tasapuolisesti toiminnan suunnitteluun. Lisäksi lasten erilaiset persoonat saatettiin kokea osallisuuden toteutumisessa yhtenä haasteena.