Videopelien visuaalinen markkinointi Instagramissa ja LinkedInissa
Linna, Emma (2021)
Linna, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015504
Tiivistelmä
Videopelien markkinointi sosiaalisessa mediassa on käsitteenä melko uusi, jonka vuoksi siitä on vaikea löytää netistä kattavasti hyödyllistä materiaalia. Moni ei välttämättä sitä tiedä kuinka tärkeää peliyritysten visuaalinen markkinointi sosiaalisen median eri alustoilla on, ja miten se on hyvin onnistuneena liiketaloudellisesti kannattavaa. Aihe rajattiin sosiaalisten medioiden kannalta Instagramiin ja LinkedIniin.
Tutkielman tavoitteena on antaa potentiaalisille peliyrityksille ohjeita sekä informaatiota siitä, millaista on tehokas pelimarkkinointi visuaalisen suunnittelun kannalta. Lopuksi koottiin aiheesta opas liitteeksi, jota alalla työskentelevät voivat käyttää hyödyksi. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, case-tutkimus, sekä tutkimuksellinen kehitystyö. Aihetta on tutkittu laadullisesta näkökulmasta analysoimalla erilaisia kirjallisia sekä visuaalisia lähteitä. Lisäksi suoritettiin tapaustutkimus lisäämään luotettavuutta aineiston pohjalle. Tutkimuksen materiaalinkeruuvälineenä toimi suullinen haastattelu peliyritys Psyon Gamesin kanssa. Loppuun lisättiin opas peliyrityksen visuaaliselle markkinoinnille, joka toimii kehitystyönä.
Tutkimusten tuloksien pohjalta voitiin todeta, että pelimarkkinoinnin rajaaminen sosiaalisen median eri kanavilla on tärkeää, ja siihen käytettävän markkinointistrategian määrittäminen sekä kokoaminen on tarpeellista yrityksen mainonnan onnistumisen kannalta. The marketing of video games on social media is a relatively new concept, which makes it difficult to find comprehensively useful material on the internet. Many may not know how important it is for video game companies to market on social media across different platforms, and how it can be economically profitable when done successfully. In terms of social media, the topic has been limited to Instagram and LinkedIn.
The objective of the study is to give potential video game companies advice as well as information on what is kind of video marketing is effective in terms of their visual design. Lastly a guide was compiled on the topic that those working in the field can utilize and benefit from. The client of the thesis is Jyväskylä University of Applied Sciences.
Qualitative research, case study and research development work were chosen as the research methods. The topic has been studied from a qualitative point of view by analyzing various written and visual sources. In addition to it, a case study was conducted to increase reliability based on the data. The material used for the case study was done as an oral interview with the video game company Psyon Games. A guide on video game company’s visual marketing, which serves as research development work, was added to the end.
Based on the results of the research, it was concluded that it is important to define video game marketing on different social media platforms, and specifying and compiling the marketing strategy used for it is necessary for the success of the company’s marketing.
Tutkielman tavoitteena on antaa potentiaalisille peliyrityksille ohjeita sekä informaatiota siitä, millaista on tehokas pelimarkkinointi visuaalisen suunnittelun kannalta. Lopuksi koottiin aiheesta opas liitteeksi, jota alalla työskentelevät voivat käyttää hyödyksi. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, case-tutkimus, sekä tutkimuksellinen kehitystyö. Aihetta on tutkittu laadullisesta näkökulmasta analysoimalla erilaisia kirjallisia sekä visuaalisia lähteitä. Lisäksi suoritettiin tapaustutkimus lisäämään luotettavuutta aineiston pohjalle. Tutkimuksen materiaalinkeruuvälineenä toimi suullinen haastattelu peliyritys Psyon Gamesin kanssa. Loppuun lisättiin opas peliyrityksen visuaaliselle markkinoinnille, joka toimii kehitystyönä.
Tutkimusten tuloksien pohjalta voitiin todeta, että pelimarkkinoinnin rajaaminen sosiaalisen median eri kanavilla on tärkeää, ja siihen käytettävän markkinointistrategian määrittäminen sekä kokoaminen on tarpeellista yrityksen mainonnan onnistumisen kannalta.
The objective of the study is to give potential video game companies advice as well as information on what is kind of video marketing is effective in terms of their visual design. Lastly a guide was compiled on the topic that those working in the field can utilize and benefit from. The client of the thesis is Jyväskylä University of Applied Sciences.
Qualitative research, case study and research development work were chosen as the research methods. The topic has been studied from a qualitative point of view by analyzing various written and visual sources. In addition to it, a case study was conducted to increase reliability based on the data. The material used for the case study was done as an oral interview with the video game company Psyon Games. A guide on video game company’s visual marketing, which serves as research development work, was added to the end.
Based on the results of the research, it was concluded that it is important to define video game marketing on different social media platforms, and specifying and compiling the marketing strategy used for it is necessary for the success of the company’s marketing.