Perehdytysohjelman kehittäminen
Tynkkynen, Maija (2021)
Tynkkynen, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii johtava myynnin- ja asiakaspalvelun yritys. Työn tarkoituksena oli kehittää ja päivittää toimipaikkakohtainen perehdyttämisohjelma myynnillisen asiakaspalvelun toiminteeseen. Samalla kehitettiin taustalla henkilöstöjohtamisen toimintatapaa, sillä nykypäivän sukupolvien välinen ero sitä edellytti. Työn tavoitteisiin kuului perehdytysohjelman päivittäminen tähän päivään, sillä sitä ei ole hetkeen tehty.
Sisältöä perehdytysohjelmaan haettiin nykypäivän trendeistä kirjallisuuden kautta sekä tutustumalla työpaikkaan ja työntekijöihin. Erilaisten pienryhmäkeskustelujen avulla haettiin kehityskohteita, jonka jälkeen jatkettiin kehittämisprosessissa seuraavaan vaiheeseen, joka piti sisällään työstämisen perehdyttäjien ja esimiehien kanssa. Keskustelujen avulla selvitettiin toimipisteen perehdyttämisen taso ja mihin asioihin perehdyttämisessä tulee keskittyä tulevaisuudessa. Sen kautta kävi ilmi, että toimipaikan sukupolvierot esimiesten ja työntekijöiden välillä ovat laajat, ja nuorempi sukupolvi vaatii toisenlaista johtajuutta ja perehdytystä. Perehdytysohjelmaan lisättiin päivitetty versio perehdytyslistasta, kuinka uusi työntekijä perehdytetään. Uusia toimintatapoja testattiin käytännössä tammikuussa koulutettavien ryhmään, jonka jälkeen heiltä kerättiin palautetta koulutusajalta. Palautetta käytettiin hyödyksi rekrytoitaessa kesätyöntekijöitä. Lisättiin myös esimiesvalmennusta yrityksessä, ja tässä asianosaisilta kerättiin mielipide siitä, missä onnistuttiin ja missä oli kehitettävää.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle on päivitetty perehdyttämisohjelma, joka sisältää perehdyttäjän muistilistan ja jonka toteutuksessa hyödynnetään asiantuntijoita. Perehdytyksen tukemiseen kehitettiin ylemmän johdon puolelta esimiesvalmennusta. Perehdyttäjälista toimii arjessa perehdyttämisessä runkona ja muistin apuvälineenä sekä uusille että vanhoille työntekijöille. Perehdyttämisohjelmien avulla perehdyttäminen tulee olemaan johdonmukaista ja tasalaatuista. Perehdyttämisohjelman avulla
Sisältöä perehdytysohjelmaan haettiin nykypäivän trendeistä kirjallisuuden kautta sekä tutustumalla työpaikkaan ja työntekijöihin. Erilaisten pienryhmäkeskustelujen avulla haettiin kehityskohteita, jonka jälkeen jatkettiin kehittämisprosessissa seuraavaan vaiheeseen, joka piti sisällään työstämisen perehdyttäjien ja esimiehien kanssa. Keskustelujen avulla selvitettiin toimipisteen perehdyttämisen taso ja mihin asioihin perehdyttämisessä tulee keskittyä tulevaisuudessa. Sen kautta kävi ilmi, että toimipaikan sukupolvierot esimiesten ja työntekijöiden välillä ovat laajat, ja nuorempi sukupolvi vaatii toisenlaista johtajuutta ja perehdytystä. Perehdytysohjelmaan lisättiin päivitetty versio perehdytyslistasta, kuinka uusi työntekijä perehdytetään. Uusia toimintatapoja testattiin käytännössä tammikuussa koulutettavien ryhmään, jonka jälkeen heiltä kerättiin palautetta koulutusajalta. Palautetta käytettiin hyödyksi rekrytoitaessa kesätyöntekijöitä. Lisättiin myös esimiesvalmennusta yrityksessä, ja tässä asianosaisilta kerättiin mielipide siitä, missä onnistuttiin ja missä oli kehitettävää.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle on päivitetty perehdyttämisohjelma, joka sisältää perehdyttäjän muistilistan ja jonka toteutuksessa hyödynnetään asiantuntijoita. Perehdytyksen tukemiseen kehitettiin ylemmän johdon puolelta esimiesvalmennusta. Perehdyttäjälista toimii arjessa perehdyttämisessä runkona ja muistin apuvälineenä sekä uusille että vanhoille työntekijöille. Perehdyttämisohjelmien avulla perehdyttäminen tulee olemaan johdonmukaista ja tasalaatuista. Perehdyttämisohjelman avulla