Brändiohjeisto - Suomen Partiolaiset ry.
Eerola, Linnea (2021)
Eerola, Linnea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714701
Tiivistelmä
Partiobrändi kehittyy ja kasvaa tulevaisuudessa ja jokaisella partiolaisella on merkitystä brändin rakentamisen kanssa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Suomen Partiolaiset ry. Saadun toimeksiannon mukaan, opinnäytetyön tavoitteena on kehittää partiobrändiä ja luoda päivitetty brändiohjeisto partion viestinnän ja markkinoinnin työkaluksi. Brändityöhön vaaditaan koko organisaation sitoutumista ja selkeitä ohjeita sekä tulevaisuuden suuntaviivoja.
Opinnäytetyössä keskitytään brändin kehitykseen, brändikokemukseen ja siihen mikä on partiobrändin nykytila ja tulevaisuuden tahtotila. Viitekehyksen avulla avataan ymmärrystä brändiin liittyvistä keskeisistä käsitteistä. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään non-profit brändin olemassaolon edellytyksiin sekä siihen, miten brändin kehitystä edistetään ja mistä muodostuvat muun muassa brändiarvo, brändimielikuvat ja brändi-identiteetti. Lisäksi avataan brändiohjeiston sisällön osa- alueita brändilupaus, tavoitepositio, äänensävy ja brändipersoona.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää partiobrändiä ja laatia päivitetty brändiohjeisto. Ohjeistuksen avulla kirkastetaan partiobrändin lupausta, persoonaa, tavoitepositiota ja - mielikuvaa siitä miten partiotoiminta erottuu muusta harrastustoiminnasta.
Tutkimusmetodeina on käytetty laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimus on toteutettu teemahaastatteluna, jossa selvitetään partiobrändiin liittyviä näkökulmia. Lisäksi tutkimuksessa syvennyttiin brändiohjeiston merkitykseen ja sisältöön.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi ”Partion brändiohjeisto”, joka antaa raamit ja yksityiskohtaiset ohjeet siihen, miten ja millaisella sävyllä partiobrändistä viestitään. Brändiohjeisto kiteyttää partiobrändin ytimen ja antaa ohjeet viestinnän ja markkinoinnin tekijöille siihen, miten toiminnasta viestitään partion keskeisille kohde- ja sidosryhmille.
Jokainen partiolainen kasvattaa partion mielikuvia ja brändiä. On tärkeä tunnistaa ja ymmärtää, mitä ja millainen partio on, miten asemoidumme muihin harrastuksiin verrattuna, miten erottaudumme muista ja mikä on partion tarina ja äänensävy. Brändiä johdetaan viestinnällä ja brändin kehitystä ohjataan sekä seurataan pitkäjänteisesti.
Opinnäytetyössä keskitytään brändin kehitykseen, brändikokemukseen ja siihen mikä on partiobrändin nykytila ja tulevaisuuden tahtotila. Viitekehyksen avulla avataan ymmärrystä brändiin liittyvistä keskeisistä käsitteistä. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään non-profit brändin olemassaolon edellytyksiin sekä siihen, miten brändin kehitystä edistetään ja mistä muodostuvat muun muassa brändiarvo, brändimielikuvat ja brändi-identiteetti. Lisäksi avataan brändiohjeiston sisällön osa- alueita brändilupaus, tavoitepositio, äänensävy ja brändipersoona.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää partiobrändiä ja laatia päivitetty brändiohjeisto. Ohjeistuksen avulla kirkastetaan partiobrändin lupausta, persoonaa, tavoitepositiota ja - mielikuvaa siitä miten partiotoiminta erottuu muusta harrastustoiminnasta.
Tutkimusmetodeina on käytetty laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimus on toteutettu teemahaastatteluna, jossa selvitetään partiobrändiin liittyviä näkökulmia. Lisäksi tutkimuksessa syvennyttiin brändiohjeiston merkitykseen ja sisältöön.
Kehittämistehtävän tuloksena syntyi ”Partion brändiohjeisto”, joka antaa raamit ja yksityiskohtaiset ohjeet siihen, miten ja millaisella sävyllä partiobrändistä viestitään. Brändiohjeisto kiteyttää partiobrändin ytimen ja antaa ohjeet viestinnän ja markkinoinnin tekijöille siihen, miten toiminnasta viestitään partion keskeisille kohde- ja sidosryhmille.
Jokainen partiolainen kasvattaa partion mielikuvia ja brändiä. On tärkeä tunnistaa ja ymmärtää, mitä ja millainen partio on, miten asemoidumme muihin harrastuksiin verrattuna, miten erottaudumme muista ja mikä on partion tarina ja äänensävy. Brändiä johdetaan viestinnällä ja brändin kehitystä ohjataan sekä seurataan pitkäjänteisesti.