Avannehoitajan tiedollinen ja taidollinen osaaminen nyt ja tulevaisuudessa
Hyttinen, Tanja (2021)
Lataukset:
Hyttinen, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, mitä on avannehoitajan tiedollinen ja taidollinen osaaminen nyt ja tulevaisuudessa niiden Suomen avannehoitajayhdistyksen avannehoitajien mukaan, jotka ovat käyneet avannehoitajan erikoistumis- tai täydennyskoulutuksen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää avannehoitajakoulutuksen suunnitteluun, avannehoitajien työn kehittämiseen sekä avanne- ja vastaavasti leikattujen hoitotyön kehittämiseen.
Kansainvälisen avannehoitajaliiton (WCET) mukaan avannehoitajan tiedolliseen osaamiseen kuuluu mm. oman ammatillisuuden jatkuva kehittäminen ja kliininen avannehoitotyö. Taidolliseen osaamiseen kuuluu avanne- ja vastaavasti leikattujen hoitotyö, haavan- ja ihonhoitotyö sekä inkontinenssipotilaiden hoitotyö. Avannehoitotyön tulee perustua näyttöön. Tätä WCET:n osaamisen tunnistamisen oppaan mukaista täydennyskoulutusta on Xamk toteuttanut ja Suomen avannehoitajayhdistys tukenut.
Opinnäytetyö tehtiin Delfoi-menetelmää hyödyntäen kolmena Webropol-kyselynä. Alkukartoituksessa lähetettiin kysely Suomen avannehoitajayhdistyksen avannehoitajille (N=89) ja siinä selvitettiin avannehoitajan tiedollista ja taidollista osaamista nyt. Tämän jälkeen tehtiin kaksi Delfoi-kyselykierrosta avannehoitotyön asiantuntijoille (N=8). Näillä kierroksilla selvitettiin avannehoitajan tiedollista ja taidollista osaamista tulevaisuudessa.
WCET:n mukaan avannehoitajan neljä ammatillista roolia ovat kliinisen avannehoitajan rooli, ohjaajan rooli, kehittäjän rooli ja avannehoitajan hallinnollinen rooli. Osgoodin asteikon mukaisten vastausten perusteella tänä päivänä tiedollisessa osaamisessa avanne hoitajan ohjaajan rooli koettiin neljästä eri roolista tärkeimmäksi. Taidollisessa osaamisessa kliinisen avannehoitajan rooli oli tärkein, mutta vastausten keskihajonnan mukaan tärkeyden kokemuksessa oli eroja riippuen avannehoitajan osaamisesta. Avannehoitajan hallinnollinen rooli ja kehittäjän rooli koettiin vähemmän tärkeäksi tänä päivänä.
Tulevaisuudessa avannehoitajan ohjaajan roolin osaamisalueet ovat asiantuntijoiden mukaan tärkeitä. Vastausten keskihajonnan mukaan kliinisen avannehoitajan roolin osaamisalueiden tärkeys riippuu avannehoitajan omasta osaamisesta ja mielenkiinnosta. Opinnäytetyön avointen vastausten mukaan moniosaaminen on tulevaisuutta. Tulevaisuudessa avannehoitotyön osaamista perusterveydenhuollossa tulee vahvistaa ja näyttöön perustuva avannehoitotyö on otettava paremmin huomioon avannehoitotyössä, avannehoitajien koulutuksessa ja osaamisen päivittämisessä. The purpose of the thesis is to describe what the Enterostomal therapy nurse’s (ET nurse) cognitive and practical know-how is today and in the future. The thesis was conducted with the ET nurses who are both members in the Finnish ET nurse association and have completed a recognised education program for ET nursing. The results of the thesis can be used for planning the ET nurse education, for developing the clinical practice of ET nursing and for developing the nursing for patients with ostomy, wound or continence needs.
According to World council of enterostomal therapists (WCET), ET nurse cognitive knowhow includes i.e. constant developing of professionalism and ET nurse clinical practice. ET nurse practical know-how includes nursing for people with ostomy, wound, skin or continence needs. Enterostomal therapy nursing must be based on evidence-based nursing. South-Eastern Finland University of Applied Sciences (Xamk) has carried out and the Finnish ET nurse association has supported the ET nurse education which is in accordance with the WCET recognition process guidelines.
The thesis utilized the Delphi research method as three Webropol surveys. The preliminary survey was sent to the members of the Finland ET nurse association (N=89) and it clarified ET nurses’ cognitive and practical know-how today. After this, two Delphi surveys were made among the experts of ET nursing (N=8) in order to describe ET nurses’ cognitive and practical know-how in the future.
According to the WCET, the four roles of an ET nurse are educator role, clinical role, administrator role and researcher role. According to the preliminary survey results, the ET nurse educator role was regarded as the most important today as for cognitive know-how. In the practical know-how the ET nurse’s clinical role was regarded as the most important, however, there were differences in the experience of the importance of that role depending on the ET nurse’s know-how. ET nurse administrator role and researcher role were less important today. The answers were given on the Osgood scale and were analysed with standard deviation.
According to the experts of ET nursing, in the future the ET nurse educator role is important. In the future the importance of the ET nurse clinical role depends on ET nurse’s own know-how and interest. According to the open answers multiple skills are necessary for professional success in the field of ET nurse expertise. In the future the know-how of the ET nursing in primary health care has to be strengthened. Evidence based ET nursing must be taken into better consideration in ET nursing, ET nurse education and updating of the know-how.
Kansainvälisen avannehoitajaliiton (WCET) mukaan avannehoitajan tiedolliseen osaamiseen kuuluu mm. oman ammatillisuuden jatkuva kehittäminen ja kliininen avannehoitotyö. Taidolliseen osaamiseen kuuluu avanne- ja vastaavasti leikattujen hoitotyö, haavan- ja ihonhoitotyö sekä inkontinenssipotilaiden hoitotyö. Avannehoitotyön tulee perustua näyttöön. Tätä WCET:n osaamisen tunnistamisen oppaan mukaista täydennyskoulutusta on Xamk toteuttanut ja Suomen avannehoitajayhdistys tukenut.
Opinnäytetyö tehtiin Delfoi-menetelmää hyödyntäen kolmena Webropol-kyselynä. Alkukartoituksessa lähetettiin kysely Suomen avannehoitajayhdistyksen avannehoitajille (N=89) ja siinä selvitettiin avannehoitajan tiedollista ja taidollista osaamista nyt. Tämän jälkeen tehtiin kaksi Delfoi-kyselykierrosta avannehoitotyön asiantuntijoille (N=8). Näillä kierroksilla selvitettiin avannehoitajan tiedollista ja taidollista osaamista tulevaisuudessa.
WCET:n mukaan avannehoitajan neljä ammatillista roolia ovat kliinisen avannehoitajan rooli, ohjaajan rooli, kehittäjän rooli ja avannehoitajan hallinnollinen rooli. Osgoodin asteikon mukaisten vastausten perusteella tänä päivänä tiedollisessa osaamisessa avanne hoitajan ohjaajan rooli koettiin neljästä eri roolista tärkeimmäksi. Taidollisessa osaamisessa kliinisen avannehoitajan rooli oli tärkein, mutta vastausten keskihajonnan mukaan tärkeyden kokemuksessa oli eroja riippuen avannehoitajan osaamisesta. Avannehoitajan hallinnollinen rooli ja kehittäjän rooli koettiin vähemmän tärkeäksi tänä päivänä.
Tulevaisuudessa avannehoitajan ohjaajan roolin osaamisalueet ovat asiantuntijoiden mukaan tärkeitä. Vastausten keskihajonnan mukaan kliinisen avannehoitajan roolin osaamisalueiden tärkeys riippuu avannehoitajan omasta osaamisesta ja mielenkiinnosta. Opinnäytetyön avointen vastausten mukaan moniosaaminen on tulevaisuutta. Tulevaisuudessa avannehoitotyön osaamista perusterveydenhuollossa tulee vahvistaa ja näyttöön perustuva avannehoitotyö on otettava paremmin huomioon avannehoitotyössä, avannehoitajien koulutuksessa ja osaamisen päivittämisessä.
According to World council of enterostomal therapists (WCET), ET nurse cognitive knowhow includes i.e. constant developing of professionalism and ET nurse clinical practice. ET nurse practical know-how includes nursing for people with ostomy, wound, skin or continence needs. Enterostomal therapy nursing must be based on evidence-based nursing. South-Eastern Finland University of Applied Sciences (Xamk) has carried out and the Finnish ET nurse association has supported the ET nurse education which is in accordance with the WCET recognition process guidelines.
The thesis utilized the Delphi research method as three Webropol surveys. The preliminary survey was sent to the members of the Finland ET nurse association (N=89) and it clarified ET nurses’ cognitive and practical know-how today. After this, two Delphi surveys were made among the experts of ET nursing (N=8) in order to describe ET nurses’ cognitive and practical know-how in the future.
According to the WCET, the four roles of an ET nurse are educator role, clinical role, administrator role and researcher role. According to the preliminary survey results, the ET nurse educator role was regarded as the most important today as for cognitive know-how. In the practical know-how the ET nurse’s clinical role was regarded as the most important, however, there were differences in the experience of the importance of that role depending on the ET nurse’s know-how. ET nurse administrator role and researcher role were less important today. The answers were given on the Osgood scale and were analysed with standard deviation.
According to the experts of ET nursing, in the future the ET nurse educator role is important. In the future the importance of the ET nurse clinical role depends on ET nurse’s own know-how and interest. According to the open answers multiple skills are necessary for professional success in the field of ET nurse expertise. In the future the know-how of the ET nursing in primary health care has to be strengthened. Evidence based ET nursing must be taken into better consideration in ET nursing, ET nurse education and updating of the know-how.