Merkillinen sosiaalinen media – Joutsenmerkin Facebook-seuraajia etsimässä
Heiskanen, Mikael (2021)
Heiskanen, Mikael
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313903
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on jo pitkään ollut tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää. Saahan somenäkyvyyttä halvimmillaan vain postauksiin käytetyn työajan hinnalla. Ja somessahan yleisö on yhtä kuin seuraajien määrä, eikö? Ei aivan, eikä edes kovin lähelle. Käyttäjät eivät yksinkertaisesti ehdi kuluttaa kaikkea tarjolla olevaa sisältöä.
Koska sisältöä on niin paljon, sosiaalisen median palvelut priorisoivat, mitä kunkin käyttäjän näytöille tarjoillaan. Algoritmit tulkitsevat käyttäjien mieltymyksiä ja järjestävät uutisvirran siten, että todennäköisesti kiinnostavimmat sisällöt näytetään ensimmäisenä.
Jonon kärkeen voi kiilata ostamalla lisänäkyvyyttä. Mainoksia yrityssivut myös tarvitsevat, sillä niiden orgaaninen näkyvyys on laskenut jo kauan. Yksityishenkilöiden tuottamia sisältöjä suositaan, jotta sosiaalinen media ylipäätään olisi sosiaalinen. Yrityksille myyty mainostila on myös esimerkiksi Facebookin tärkein tulonlähde.
Voisiko orgaanista näkyvyyttä kuitenkin parantaa pienellä hienosäädöllä? Vetävä postaushan olisi todennäköisesti myös hyvä somemainos.
Tässä opinnäytetyössä tutkin Joutsenmerkin Facebook-postauksia vuoden ajalta. Onko esimerkiksi merkitystä, mihin aikaan julkaisee ja kuinka pitkästi kirjoittaa? Kannattaako kirjoittaa ollenkaan vai jakaa vain kuvia? Joutsenmerkin Facebook-seuraajien näkemyksiä heille tarjotusta sisällöstä selvitin kyselytutkimuksella.
Työn tuloksia hyödynnetään Joutsenmerkin someviestinnän kehittämisessä.
Koska sisältöä on niin paljon, sosiaalisen median palvelut priorisoivat, mitä kunkin käyttäjän näytöille tarjoillaan. Algoritmit tulkitsevat käyttäjien mieltymyksiä ja järjestävät uutisvirran siten, että todennäköisesti kiinnostavimmat sisällöt näytetään ensimmäisenä.
Jonon kärkeen voi kiilata ostamalla lisänäkyvyyttä. Mainoksia yrityssivut myös tarvitsevat, sillä niiden orgaaninen näkyvyys on laskenut jo kauan. Yksityishenkilöiden tuottamia sisältöjä suositaan, jotta sosiaalinen media ylipäätään olisi sosiaalinen. Yrityksille myyty mainostila on myös esimerkiksi Facebookin tärkein tulonlähde.
Voisiko orgaanista näkyvyyttä kuitenkin parantaa pienellä hienosäädöllä? Vetävä postaushan olisi todennäköisesti myös hyvä somemainos.
Tässä opinnäytetyössä tutkin Joutsenmerkin Facebook-postauksia vuoden ajalta. Onko esimerkiksi merkitystä, mihin aikaan julkaisee ja kuinka pitkästi kirjoittaa? Kannattaako kirjoittaa ollenkaan vai jakaa vain kuvia? Joutsenmerkin Facebook-seuraajien näkemyksiä heille tarjotusta sisällöstä selvitin kyselytutkimuksella.
Työn tuloksia hyödynnetään Joutsenmerkin someviestinnän kehittämisessä.