Lastensuojelulaitoksen työntekijöiden kokemuksia traumatisoituneen lapsen kohtaamisesta sijaishuollossa
Puustinen, Sanna (2021)
Puustinen, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112897
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön aiheena oli traumatisoituneen lapsen kohtaaminen lastensuojelulaitoksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ohjaajien kokemuksia, miten trauma vaikuttaa lapsen arkeen sekä minkälaista ohjaajuutta traumatisoituneet lapset tarvitsevat.
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina viidelle työntekijälle, jotka kaikki työskentelevät samassa itä-suomalaisessa lastensuojelulaitoksessa.
Tulosten mukaan traumatisoituneet lapset tarvitsevat ennakoitavan ja turvallisen ympäristön. Korjaavia kokemuksia saadaan turvallisista tasapainoisista aikuisista, jotka pysyvät muuttumattomina. Lasten tulee saada osoittaa niin positiivisia kuin negatiivisia tunteitaan turvallisesti.
Ohjaajat kokivat eritysosaamista vahvistavien koulutuksien olevan ammatillista osaamista lisäävänä tekijänä. Niiden avulla saatiin omaan tekemisen varmuutta ja uusia työkaluja sekä koulutusten koettiin lisäävän ymmärrystä traumatisoituneen lapsen kohtaamisessa. The topic of this qualitative thesis was meeting traumatized children in child welfare insti-tution. The aim of this thesis was to gather worker´s experiences and views how trauma effects children´s everyday life and which kind supervising they need.
Thesis empirical material of the thesis was gathered with theme interviews. Theme in-terviews were conducted as individual interviews for five workers, who all work at the same institution in eastern Finland.
According to the material traumatized children need foreseeable and safe environment.
Repairing experiences are obtained with the help of safe and stable adults, who remain unchanged. The children must be allowed safely to show the positive as well as a nega-tive feeling.
According to the materials, all interviewed workers think that the professional knowledge increased after the additional training. With their help, they got confidence for certainty and new tools. They think that additional training increased their understanding when meeting of children with trauma
Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina viidelle työntekijälle, jotka kaikki työskentelevät samassa itä-suomalaisessa lastensuojelulaitoksessa.
Tulosten mukaan traumatisoituneet lapset tarvitsevat ennakoitavan ja turvallisen ympäristön. Korjaavia kokemuksia saadaan turvallisista tasapainoisista aikuisista, jotka pysyvät muuttumattomina. Lasten tulee saada osoittaa niin positiivisia kuin negatiivisia tunteitaan turvallisesti.
Ohjaajat kokivat eritysosaamista vahvistavien koulutuksien olevan ammatillista osaamista lisäävänä tekijänä. Niiden avulla saatiin omaan tekemisen varmuutta ja uusia työkaluja sekä koulutusten koettiin lisäävän ymmärrystä traumatisoituneen lapsen kohtaamisessa.
Thesis empirical material of the thesis was gathered with theme interviews. Theme in-terviews were conducted as individual interviews for five workers, who all work at the same institution in eastern Finland.
According to the material traumatized children need foreseeable and safe environment.
Repairing experiences are obtained with the help of safe and stable adults, who remain unchanged. The children must be allowed safely to show the positive as well as a nega-tive feeling.
According to the materials, all interviewed workers think that the professional knowledge increased after the additional training. With their help, they got confidence for certainty and new tools. They think that additional training increased their understanding when meeting of children with trauma