HTC Vive Tracker -seurantalaitteen käyttäminen virtuaalitodellisuuspeleissä
Keto, Tuomas (2021)
Keto, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulun yhteydessä toimiva Clever Simulation Entertainment -kehitystiimi. Clever SE toteuttaa virtuaalitodellisuuden kehitysprojekteja pääasiassa ulkopuolisille asiakkaille, mutta osittain myös Kajaanin ammattikorkeakoulun omille hankkeille. Clever SE:n virtuaalitodellisuuslaboratorio sijaitsee Kajaanin ammattikorkeakoulun tiloissa.
Työn tavoitteena oli osoittaa, mitä uusia mahdollisuuksia seurantalaitteet tuovat virtuaalitodellisuuspelien kehitykseen.
Opinnäytetyössä esiteltiin erilaisia pelejä, joissa oli hyödynnetty virtuaalitodellisuuden seurantalaitteita. Sovelluksia analysoitiin sekä selvitettiin, miten seurantalaitteita oli käytetty peleissä ja millaisia pelimekaniikoita niiden käyttö mahdollistaa.
Työssä myös suunniteltiin ja toteutettiin yksinkertainen liikunnallinen peli, jossa hyödynnettiin kahta VIVE:n seurantalaitetta pelaajan jaloissa. Pelin kehittämiseen käytettiin Unreal Engine -pelimoottoria.
Projektissa kehitettyä peliä voidaan pitää prototyyppinä, jolla on kuitenkin paljon jatkokehitysmahdollisuuksia. Mikäli peli haluttaisiin kaupalliseen käyttöön, siihen voitaisiin esimerkiksi lisätä ääniä ja myös visuaalista ilmettä voitaisiin parantaa.
Projekti osoitti, että seurantalaitteita hyödyntävillä peleillä on runsaasti kehittämispotentiaalia monipuoliseen liikkumiseen kannustamisessa.
Työn tavoitteena oli osoittaa, mitä uusia mahdollisuuksia seurantalaitteet tuovat virtuaalitodellisuuspelien kehitykseen.
Opinnäytetyössä esiteltiin erilaisia pelejä, joissa oli hyödynnetty virtuaalitodellisuuden seurantalaitteita. Sovelluksia analysoitiin sekä selvitettiin, miten seurantalaitteita oli käytetty peleissä ja millaisia pelimekaniikoita niiden käyttö mahdollistaa.
Työssä myös suunniteltiin ja toteutettiin yksinkertainen liikunnallinen peli, jossa hyödynnettiin kahta VIVE:n seurantalaitetta pelaajan jaloissa. Pelin kehittämiseen käytettiin Unreal Engine -pelimoottoria.
Projektissa kehitettyä peliä voidaan pitää prototyyppinä, jolla on kuitenkin paljon jatkokehitysmahdollisuuksia. Mikäli peli haluttaisiin kaupalliseen käyttöön, siihen voitaisiin esimerkiksi lisätä ääniä ja myös visuaalista ilmettä voitaisiin parantaa.
Projekti osoitti, että seurantalaitteita hyödyntävillä peleillä on runsaasti kehittämispotentiaalia monipuoliseen liikkumiseen kannustamisessa.