Haku
Viitteet 1-10 / 13
Yhteisopettajuus musiikkiopistossa: Yhdessä opettamisen tavat ja vaikutukset instrumenttiopettajan työssä.
(2019)
Yhteisopettajuutta käytetään jo laajasti koulumaailmassa, ja sillä on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia opettajien työssä jaksamiseen ja ammatilliseen kehittymiseen. Yhteisopettajuuden käyttömahdollisuuksia musiikkiopistossa ...
Lasten äänenkäytön haasteet laulaessa
(2021)
Tutkimuksen lähtökohtana oli laulunopettajien keskuudessa herännyt huoli lasten äänenkäytön ohjauskoulutuksen vähenemisestä ja sen seurauksista lasten äänenkäytön tavoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, ...
Musiikin laajan oppimäärän yksilöllistäminen taiteen perusopetuksessa : Viitasaaren alueen musiikkiopiston toimintamalli
(Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2019)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda oppimäärän yksilöllistämisen malli Viitasaaren alueen musiikkiopistolle sekä edistää erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osallistumista musiikin perusopetukseen. Lähtökohtana on ...
Varhaisiän musiikinopetuksen mahdollisuudet multi-instrumentaalisessa ryhmässä
(2020)
Opinnäytetyö käsitteli vaihetta varhaisiän musiikinopetuksen ja instrumenttiopintoihin siirtymisen välillä. Tutkimuksen kohteena oli varhaisiän musiikinopetuksen valmennusryhmät, jossa soittimisto koostuisi useista eri ...
"Laulamaan oppii laulamalla, opettamaan opettamalla" : Laulunopettajan muuttuva työnkuva klassisen ja rytmimusiikin opettajana
(2021)
Laulunopettajan työnkuva musiikkiopistoissa on muuttunut vuosien aikana. Laulunopettajat ovat yleensä saaneet koulutuksen joko klassisen tai kevyen laulun opettamiseen. Nykyään kuitenkin on yleistynyt se, että yhden ...
Improvisointi osana klassisen musiikin instrumenttiopetusta
(2020)
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän musiikin uudistettu opetussuunnitelma otettiin käyttöön elokuussa 2018 musiikkioppilaitoksissa ympäri Suomen. Uutena sisältönä opetussuunnitelmaan tuli improvisaatio ja säveltäminen. ...
Musiikkiteknologian hyödyntäminen kanteleensoiton opetuksessa
(2020)
Tutkimuksen kohteena oli mitä ja miten musiikkiteknologisia mahdollisuuksia voisi hyödyntää kanteleensoiton opetuksessa. Digitalisaation nopea kehitysvauhti nähtiin pääasiallisena syynä sille, että musiikkiteknologian tulee ...
Laulun etäopetus mobiililaitteilla
(2020)
Tutkimuksen kohteena oli selvittää, miten laulua voi opettaa etänä mobiililaitteilla erilaisia sovelluksia hyödyntäen. Työelämästä noussut tarve sekä digitalisaation huima kehitys olivat pääasiallisia syitä sille, että ...
Oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen musiikin hahmotusaineissa
(2021)
Hahmottamiseen liittyvät oppimisvaikeudet haastavat usein musiikinopettajan ja opiskelijan kun musiikkia tarkastellaan, tutkitaan ja hahmotetaan nuottikuvan kautta. Tavoitteena oli löytää erilaisia oppimista tukevia ...
Yhteisöllisyyttä soittotunnille sosiaalisen median avulla
(2021)
Satakunnan musiikkioppilaitosten matalien vaskien soittajat asuvat hyvin hajallaan toisistaan. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda lisää yhteisöllisyyttä Satakunnan matalien vaskien soittajien keskuuteen ...