Käyttäjäkokemuksen hyödyntäminen osana tietojärjestelmän hankintaprojektia
Kangas, Matias (2021)
Kangas, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611394
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun osana tietojärjestelmien hankintaa. Tietojärjestelmien tarve on jatkuvassa kasvussa ja käyttäjien tarpeet laajenevat koko ajan. Tuotekehitysprosessien tulee jatkuvasti kehittyä, jotta ne voivat tukea käyttäjien tarpeita. Yksi muutoksen mahdollistajista on käyttäjien huomioiminen tuotekehitysprojektin alusta saakka. Tuote suunnitellaan vastaamaan käyttäjien tarpeita, joten ymmärrys käyttäjien ja kehittäjien välillä on taattava. Tämän mahdollistaa käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja käyttäjien osallistaminen suunnitteluprosessissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä tarkemmin käyttäjäkokemuksen keräämiseen osana tietojärjestelmän hankintaprojektin esiselvitysvaihetta. Käyttökokemuksen keräämiseen on monia eri tapoja ja tässä työssä niistä perehdyttiin haastatteluihin ja sen eri muotoihin. Työssä avataan haastattelulajien ominaispiirteitä ja niiden käyttökohteita. Haastatteluilla yleisesti saadaan kerättyä käyttäjiltä tärkeää tietoa kehitettävästä tuotteesta jo kehityksen alkuvaiheessa.
Työn käytännön osuudessa perehdyttiin toteutettuun projektiin. Työssä hyödynnettiin käyttäjäpalautetta käyttäjätarinoiden ja arkkitehtuurikuvausten luomisessa. Käyttäjäpalautteen lisäksi hyödynnettiin olemassa olevaa dokumentaatiota nykytilanteen ja tahtotilan kuvauksissa.
Työn lopputuloksena saatiin onnistuneesti toteutettua henkilöhaastattelu tietojärjestelmän avainroolissa toimiville käyttäjille ja heiltä saatiin kerättyä paljon käyttökokemusta ja kehitysehdotuksia kehitettävästä tietojärjestelmästä. Kerätyn käyttökokemuksen pohjalta tuotettiin käyttäjätarinat, joilla kuvattiin tietojärjestelmän eri rooleja ja ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä tarkemmin käyttäjäkokemuksen keräämiseen osana tietojärjestelmän hankintaprojektin esiselvitysvaihetta. Käyttökokemuksen keräämiseen on monia eri tapoja ja tässä työssä niistä perehdyttiin haastatteluihin ja sen eri muotoihin. Työssä avataan haastattelulajien ominaispiirteitä ja niiden käyttökohteita. Haastatteluilla yleisesti saadaan kerättyä käyttäjiltä tärkeää tietoa kehitettävästä tuotteesta jo kehityksen alkuvaiheessa.
Työn käytännön osuudessa perehdyttiin toteutettuun projektiin. Työssä hyödynnettiin käyttäjäpalautetta käyttäjätarinoiden ja arkkitehtuurikuvausten luomisessa. Käyttäjäpalautteen lisäksi hyödynnettiin olemassa olevaa dokumentaatiota nykytilanteen ja tahtotilan kuvauksissa.
Työn lopputuloksena saatiin onnistuneesti toteutettua henkilöhaastattelu tietojärjestelmän avainroolissa toimiville käyttäjille ja heiltä saatiin kerättyä paljon käyttökokemusta ja kehitysehdotuksia kehitettävästä tietojärjestelmästä. Kerätyn käyttökokemuksen pohjalta tuotettiin käyttäjätarinat, joilla kuvattiin tietojärjestelmän eri rooleja ja ominaisuuksia.