B2B-sisältömarkkinointisuunnitelma LinkedIniin yritykselle Tuunaajamutsi
Rönkkö, Henna (2021)
Rönkkö, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511138
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin sisältömarkkinointisuunnitelma yritykselle Tuunaajamutsi. Aihe ja se rajaus syntyi toimeksiantajayrityksen tarpeesta LinkedIn-suunnitelmalle ja opin-näytetyön kirjoittajan omasta kiinnostuksesta sisältömarkkinointia kohtaan. Työn tavoit-teena oli luoda käyttökelpoinen suunnitelma, joka tuo LinkedIn-markkinoinnin osaksi yrityk-sen markkinointistrategiaa. Työ aloitettiin syksyllä 2020 ja työ valmistui keväällä 2021.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahden pääotsikon alle, joissa määritellään työlle tär-keät käsitteet sosiaalisen median ja markkinoinnin saralta. Ensimmäisessä tietoperustassa pureuduttiin LinkedIniin ja hyvän somepostauksen piirteisiin. Markkinoinnin tietoperustassa määriteltiin aiheen termistöä sekä käsiteltiin opinnäytetyön kirjoitushetkellä maailmaa järi-syttävän Covid-19-pandemian tuomia muutoksia liike-elämään.
Seuraavassa osuudessa esitellään toimeksiantajalle tehty suunnitelma, työssä käytetty ke-hittämismenetelmä sekä toimeksiantajan LinkedIn-sivun alkuanalyysi. Kehittämismenetel-mäksi työhön valittiin benchmarking eli vertaisarviointi.
Työn keskeisimmiksi päätelmiksi voi tietoperustan ja vertaisarvioinnin perusteella todeta, että LinkedIn-julkaisut menestyvät, kun ne on kirjoitettu tarinallisesti, julkaisuiden aiheet koskettavat ihmisiä ja julkaisuiden sisällöstä on oikeasti apua lukijalle.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahden pääotsikon alle, joissa määritellään työlle tär-keät käsitteet sosiaalisen median ja markkinoinnin saralta. Ensimmäisessä tietoperustassa pureuduttiin LinkedIniin ja hyvän somepostauksen piirteisiin. Markkinoinnin tietoperustassa määriteltiin aiheen termistöä sekä käsiteltiin opinnäytetyön kirjoitushetkellä maailmaa järi-syttävän Covid-19-pandemian tuomia muutoksia liike-elämään.
Seuraavassa osuudessa esitellään toimeksiantajalle tehty suunnitelma, työssä käytetty ke-hittämismenetelmä sekä toimeksiantajan LinkedIn-sivun alkuanalyysi. Kehittämismenetel-mäksi työhön valittiin benchmarking eli vertaisarviointi.
Työn keskeisimmiksi päätelmiksi voi tietoperustan ja vertaisarvioinnin perusteella todeta, että LinkedIn-julkaisut menestyvät, kun ne on kirjoitettu tarinallisesti, julkaisuiden aiheet koskettavat ihmisiä ja julkaisuiden sisällöstä on oikeasti apua lukijalle.