Henkilöbrändin kehittäminen tulokselliseksi vaikuttajaksi Instagramissa
Lempinen, Teodor (2021)
Lempinen, Teodor
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110309
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten henkilöbrändiä voidaan kehittää tulokselliseksi vaikuttajaksi. Viimeisen vuoden aikana vaikuttajien käyttö markkinoinnissa on ollut suuressa kasvussa. Opinnäytetyössä keskitytään tuloksellisuuteen ja sen ilmenemiseen henkilöbrändiä hyödyntäessä. Erityisesti syvennytään henkilöbrändäyksen todentamiseen sosiaalisen median kanavassa Instagramissa.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu teoriaan Instagramista, vaikuttajuudesta ja henkilöbrändäyksestä sekä niiden taustalla toimivasta markkinoinnista ja myynnistä. Tuloksellisuuden yhteydessä keskitytään enemmän myynnilliseen näkökulmaan, kun taas Instagramia käsiteltäessä huomioidaan vahvemmin digitaalinen markkinointi ja sen yhteys kuluttajiin. Opinnäytetyön teoriaa vahvistetaan kvalitatiivisella tutkimuksella. Menetelmällisessä osuudessa haastatellaan alan ammattilaisia, jotka hyödyntävät vahvaa henkilöbrändiä vaikuttajuuden taustalla toimien Instagramissa. Haastattelun kautta syvennetään ajatusta henkilöbrändin hyödyntämisestä myynnissä, asiakashankinnassa ja yhteistyötoiminnassa.
Henkilöbrändin luomisen ja kehittämisen keskiössä todetaan toimivan aitous, jatkuva itsensä kehittäminen sekä vaikuttajuuden perustuminen oman mielenkiinnon kohteeseen. Opinnäytetyön pohjalta tuloksellisuus määritellän taloudellisen hyödyn lisäksi yhteistyönä, näkyvyytenä ja muistettavuutena. Siinä korostetaan rajojen itsemäärittämistä. Instagram toimii hyvin henkilöbrändin hyödyntämisen kanavana, sillä se on helppokäyttöinen alusta, joka toimii visuaalisen sekä yhteisöllisen toiminnan kanavana ja yhdistää seuraajan sekä vaikuttajan.
Opinnäytetyön teorian ja haastattelujen pohjalta todetaan, että henkilöbrändiä voi harjoittaa kuka vain. Näin ollen opinnäytetyön anti toimii tietopohjana henkilöbrändin luomiseen ja kehittämiseen sekä sitä kautta vaikuttajuuteen. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä niin aloittelevat vaikuttajat kuin myös ammattilaiset, jotka hyödyntävät henkilöbrändiään.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu teoriaan Instagramista, vaikuttajuudesta ja henkilöbrändäyksestä sekä niiden taustalla toimivasta markkinoinnista ja myynnistä. Tuloksellisuuden yhteydessä keskitytään enemmän myynnilliseen näkökulmaan, kun taas Instagramia käsiteltäessä huomioidaan vahvemmin digitaalinen markkinointi ja sen yhteys kuluttajiin. Opinnäytetyön teoriaa vahvistetaan kvalitatiivisella tutkimuksella. Menetelmällisessä osuudessa haastatellaan alan ammattilaisia, jotka hyödyntävät vahvaa henkilöbrändiä vaikuttajuuden taustalla toimien Instagramissa. Haastattelun kautta syvennetään ajatusta henkilöbrändin hyödyntämisestä myynnissä, asiakashankinnassa ja yhteistyötoiminnassa.
Henkilöbrändin luomisen ja kehittämisen keskiössä todetaan toimivan aitous, jatkuva itsensä kehittäminen sekä vaikuttajuuden perustuminen oman mielenkiinnon kohteeseen. Opinnäytetyön pohjalta tuloksellisuus määritellän taloudellisen hyödyn lisäksi yhteistyönä, näkyvyytenä ja muistettavuutena. Siinä korostetaan rajojen itsemäärittämistä. Instagram toimii hyvin henkilöbrändin hyödyntämisen kanavana, sillä se on helppokäyttöinen alusta, joka toimii visuaalisen sekä yhteisöllisen toiminnan kanavana ja yhdistää seuraajan sekä vaikuttajan.
Opinnäytetyön teorian ja haastattelujen pohjalta todetaan, että henkilöbrändiä voi harjoittaa kuka vain. Näin ollen opinnäytetyön anti toimii tietopohjana henkilöbrändin luomiseen ja kehittämiseen sekä sitä kautta vaikuttajuuteen. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä niin aloittelevat vaikuttajat kuin myös ammattilaiset, jotka hyödyntävät henkilöbrändiään.